Mer balsam


Mitt hår efter 7 månader utan schampo. Många säger att håret inte blir rent utan schampo. Mitt hår känns, ser och luktar rent. Om det bor massa baketerier i min kalufs kan jag inte uttala mig om, men jag har svårt att tro det :-)

 

 

 

Vad härligt med lite respons på mitt ovanliga val att sluta med schampo! Balsam metoden passar nog inte för alla, men mitt hår har aldrig mått bättre. Jag har testat det mesta när det gäller mitt hår. Dyra frisörprodukter (schampo, balsam och inpackning) specielllt anpassade för min hårtyp, huskurer, att bara tvätta håret 1 ggr veckan, milda schampo… Ja det mesta. Men det är faktiskt balsam metoden som gjort mitt hår friskast och vackrast.  Det enda negativa med balsam metod är enligt mig att jag bor i Kina. Då jag måste veta vilka ämnen som ingår i alla produkter måste jag köpa dem i Sverige. Tur att vi haft så många besök som kan frakta balsamflaskor!



Så här gör jag! 


 2 ggr veckan tvättar jag håret med balsam. Jag tvättar precis som jag gjorde med schampo. Balsam löddrar inte så det tog lite tid för mig att vänja mig. Jag använder ett balsam som är utan miniraloljor, silikoner och andra ämnen som inte går att tvätta ur med bara balsam.  Exempel på balsam som finns att köpa på ICA och som passar bra att tvätta håret med är: Natusan Balsam för alla hårtyper, Oliv Naturell Sensitive Conditioner, Garnier Fructis No Silicone Volume Restructure balsam, Garnier Fructis Triple Nutrition (Nutri-Repair), Eldorados balsam Extra Volym, Naturelle Honung.

Efter tvätten gör jag en inpackning. Ibland bara tre minuter, om jag har tid låter jag det sitta i längre. Ca 1 gång i månaden sover jag med inpackningen och sköljer ur morgonen efter. Jag använder en amerikansk produkt som heter Jessie Curl. Den innehåller bara naturliga ämnen och örter och går att köpa här. Den är lite dyrare än "vanliga" inpackningar men jag tror på att satsa på kvalitet och bra ingredienser när det gäller inpackning.

 

Det räcker för mig, om jag ska på fest och vill känna mig lite extra piffad använder jag Jessie Curls styling gel eller apotekets "klick". Men det behövs egentligen inte, mitt hår blir snyggt ändå. Ibland plattar jag håret, då använder jag inga stylingprodukter alls.

 


 Hur gör du?



Kärlek
Sara
 

 


Kommentarer
Postat av: Ida

Menar du att du har glidmedel i håret, fniss!

2010-03-19 @ 08:33:36
Postat av: Johan C

HAHA!

Min tanke också =)

2010-03-19 @ 09:20:06
Postat av: Carro

Jag är riktigt glad att någon jag känner gått och provat detta, för jag har funderat i samma banor, med självlockigt hår som ibland är bångstyrigt och frissigt är detta något jag blir salig av att höra! Jag ska börja såfort mitt nyinköpta schampoo e slut (haha snål som jag e). Kram!

2010-03-19 @ 11:36:20
Postat av: sara

hihi, japp jag har glidmedel i håret! vad gör man inte för skönhet :-)



Corro, ditt hår är som gjort för balsammetoden, det kommer att bli asbra på dig!!!! följ bara alla rekommendationer noga, annars kommer det inte att funka!



KRAM

2010-03-20 @ 12:34:41
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0