# 22 - Det här upprör mig


Det är tur att utvecklingen går framåt…

 

 

 

Det finns få saker som gör mig så upprörd som orättvisa, när vi inte har samma förutsättningar. Lite extra nära mitt hjärta ligger det där med kvinnor och karriär. Det må vara ett uttjatat ämne men det berör min lika starkt för det. Vill du få mig att börja koka så är det bara att dra upp något exempel på kvinnor som inte kan. Jag kan bara inte titta åt andra hållet eller slå mitt döva öra till. Det går inte.

 

 

För ca 10 år sedan var 2% av alla vd:ar i svenska privata bolag kvinnor. 2%. Efter privatisering av sjukvården har siffran ökat markant och är nu uppe på 13%. Det är pinsamt, urdåligt och jag börjar koka inombord bara av att skriva ner siffran. Sverige, 13%. Vet du föresten att det finns ett kvinligt nätverk som heter Göran? De skapades för att det fanns fler vd:ar som heter Göran än vad det finns kvinnliga vd:ar. Jag tycker att vi kan sluta att kalla Sverige för ett jämnställt land.

 

 

 

Kärlek

Sara



Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Jo, jag tror att det finns en hel del skillnader för kvinnor och män i karriären, även om en del är subtila och svåra att ta på. (Jag jobbar själv på ett väldigt traditionellt Univesitet, så jag märker...) Ändå måste jag säga att Sverige ligger långt fram i jämförelse med exempelvis länder söderut i Europa. Hur är det i Shanghai?

Jämställdhet har i och för sig varit prioriterat i kommunistiska länder, jag vet inte hur mycket Shanghai skiljer sig kulturellt från övriga Kina?

2010-12-04 @ 19:19:57
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Anna

Jag håller helt med dig, Sara, men det är åtminstone något man pratar om i Sverige och är medveten om. Det är inte konstigt med feminister eller genusmedvetna personer. I Danmark verkar könsrollerna vara så cementerade att folk inte ens reflekterar över vad de säger. Och jag kan lova... de pratar om "tøset" och "drenget" varje dag. Suck!

2010-12-05 @ 09:45:32
URL: http://annaibyen.blogspot.com
Postat av: sara

Jag håller med er, Sverige är bättre än många helt klart! det betyder dock inte att det är bra...



Intressant från om Kina freedomtravel! jag ska se om jag kan hitta några siffror, inte helt lätt dock. generellt så är Kina ett relativt jämnställt land gällande karriär.



KRAM

2010-12-05 @ 12:35:58
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0