Vädret i Shanghai

Genomsnittlig nederbörd och temperatur i Shanghai. Bild lånad här.

 

 

 

När man planerar en resa till Shanghai kan det vara bra att uppdatera sig om vädret. När är det bäst att åka till Shanghai?

 

 

Shanghai följer samma årstid som i Sverige, när det är sommar i Sverige är det sommar i Shanghai. Däremot är det varmare i Shanghai, om jag skulle göra ett överslag över hela året skulle jag säga att det är ca 10 grader varmare i Shanghai än i Skåne. Vintern i Shanghai är torr, sommaren extremt fuktig.

 

 

De allra bästa månaderna för ett Shanghai-besök är enligt mig maj, oktober och november. Då ligger temperaturen någonstans mellan 15 och 30 grader och det regnar ganska lite. Vissa dagar bjuder till och med på en klarblå himmel :-), perfekta dagar att strosa runt på stan och upptäcka Shanghai. Sämsta tiden är juli och augusti. Do kokar Shanghai i ca 40 grader och skurarna avlöser varandra. Här är varmt, fuktigt och klibbigt, det som gör att man överlever är aircon. Inte optimalt för stadsprommenader med andra ord! Vintern är ok för besök enligt mig, temperaturen kan smyga ner mot nollan men så länge man klär sig bra så funkar det bra.

 

 

Det mest speciella med vädret i Shanghai är att Shanghai byter årstid över en dag, bokstavligen. Det kan vara 10 grader ena dagen och över 20 grader nästa. Tajmar man in ett skifte kan det vara svårt att packa rätt :-). Jag råder dig att kolla väderleksrapporten innan du åker.

 

 

Kärlek

Sara

 


Kommentarer
Postat av: rebecca

Hej!



Men tack :-) Va roligt, och detsamma! Alltid kul att läsa bloggar som skrivs av svenskar i detta land. Det är ju lite speciellt heh.

2011-03-08 @ 05:42:03
URL: http://kinakulla.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0