Hur mycket kostar det?

Så här ser vårt hus ut. Vi betalar betydligt mer här än vad vi gjorde när vi bodde i Sverige men så behöver det inte vara. Det går att bo riktigt billigt i Shanghai men då kan man inte förvänta sig svensk standard på lägenheten.

 

 

 

Jag får många frågor angående boende i Shanghai. Både Oscar, Adam och Alicia undrar vad det kostar att hyra en lägenhet i Shanghai. Sanningen är att det kan kosta precis hur mycket eller hur lite som helst. Det finns de som betalar några hundralappar för ett litet rum, andra har en månadskostnad på över 100 000 kr. Vad som är bra med Shanghai är att man kan välja.

 

 

Bland mina vänner som betalar lägenhet på egen hand verkar det vanligaste vara att man lägger mellan 3000 och 8000 kr/månaden på boende. I denna prisklass kan du få en central lägenhet med ok standard. Det brukar dock bli väldigt kallt på vintern och ugn finns nästan aldrig (kineser använder inte ugn). Många delar lägenhet för att komma ner i kostnad lite. Jag skulle tippa på att kineserna i genomsnitt bor billigare än så men att standaren då är sämre.

 

 

Det andra gänget jag känner är de som är utskickade av sina företag och därmed har bostaden betald av företaget. Då sätts budget-gränsen av företagen men vanligt verkar vara att man har mellan 10 000 och 25 000 kr/månad att lägga på bostad (har man barn är det ofta mer). För denna summa har man råd att bo i ett så kallat compound där gym, reception, maintenance etc ingår. Lägenhetsstandarn går att jämnföra med lägenheter hemma i Sverige.

 

 

De barnfamiljer som väljer att flytta till Shanghia bosätter sig oftast i utkanten av stan i inhägnade villaområden. I dessa områden finns ofta allt från pooler, till tennisbanor till gym. Att hyra ett hus här kostar ca 30 000kr/månaden och uppåt.

 

 

 

Undrar du något om hur det är att bo i Shanghai, ställ en fråga i kommentarsfältet!

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Erika

Hej

Jag min sambo o våra 4 barn ska flytta till Shanghai från sverige i mitten av februari. Känner du till nåt om boende på Compound: Lakeside Villa ( vi ska bo där i en ny redan möblerad lägenhet)?....känner du till många svenskor med barn i Shanghai ( våra barn är 13år, 7år, 7år,6mån)Intresserad av hur det funkar med barn...?

Mvh

Erika

2011-01-11 @ 22:28:06
Postat av: sara ♥

Hej, vad KUL att ni ska flytta till Shanghai! Tyvärr vet jag inte vilket compund ni ska bo på så kan tyvärr inte säga ngt om det. Annars så bor det MÅNGA internationella barnfamiljer i Shanghai och det verkar lätt att komma i kontakt med andra. Säkerligen finns det många i det compund ni ska bo på. De barnfamiljer jag känner här trivs som fisken i vatten. Enligt dem är det lättare att få ihop "livspusslet" här än hemma i Sverige.

2011-01-12 @ 04:45:05
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Camilla

Hej!

Vi har funderingar på en tillfälligt flytt till Shanghai via min sambos jobb. Vet du om det vanligast är att mammorna är hemma med barnen eller är det vanligt med barnflicka? :-)

2011-04-03 @ 09:20:37
Postat av: Isabella

Hej! Jag heter Isabella och jag kommer bo i Shanghai i 3 månader med min kille(som kommer efter lite senare) vart tycker du att jag ska vända mig för att hitta en bra liten lägenhet som ligger centralt? Är jättetacksam för ett långt och snabbt svar! massa kramar!

2012-03-29 @ 23:59:43

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0