Frågestund


Hur är det egentligen att bo i Shanghai?! Det ser ju enkelt ut på bloggen men hur är det egentligen?



Vänner, så här i nyårstider passar det så bra med nytt. Så jag har bestämt mig för att presentera en ny kategori här på bloggen "flytta till Shanghai" heter den. Under året som gått så har jag fått så många mail av nyfikna blivande Shanghai-bor som undrat allt från lägenhetspriser till jobbsökande till var man får tag på mat. Så nu har jag bestämt mig för att samla alla dessa frågor här, i årets nya kategori.

 

Vi börjar med en frågestund, temat är "flytta till Shanghai". Go!

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Oscar

- Vad kostar ungefär en 40kvm hyreslägenhet i storstadsområdet?



- Kommunicerar alla på din arbetsplats på engelska? Kineser är väl i allmänt ganska kassa på engelska?



- Planerar du bo i Shanghai hela livet? Hur gör du med din pension, får du någon svensk pension?



- Kan du förlora ditt svenska medborgarskap, vad är det som gäller?



- Hur lång tid tog det för dig att acklimatisera dig i Shanghai?



2011-01-04 @ 13:05:06
Postat av: Alicia Swedenborg

tjohoo!!! va beredd på att bli kommentars-bombad, hihi!



Hur är livet i Shanghai egentligen? Det är så lätt när man bloggar att bara visa de positiva sidorna, finns det några negativa? Du följde ju med din pojke dit, va det svårt för dig att få arbetstillstånd? Vad, när och hur? Jag har förstått att mat och shopping (tjohoooo!!!) är billigt men att hyra + parkering är dyrt? Hur är levnads/månadskostnaderna jämfört med sverige? hur "förberedde" ni er för flytten? Vad önskade ni att ni vetat innan ni flyttade? Och så klart all annan info du kan komma på (t.ex. oscars frågor ovan!)!



varma hälsningar,

Alicia

2011-01-04 @ 13:17:03
URL: http://www.aliciaswedenborg.com
Postat av: Helena

Jag och min sambo flyger till Shanghai på fredag. vi kommer till en början bo i en servicelägenhet, Park View Apartment. Vi kommer flytta till något mer permanent så snart vi hittar något vi gillar i down town. Min fråga är, eftersom vi landar på kvällen till en "tom" lägenhet kommer vi behöva ta oss ut och äta frukost på morgonen därefter. Har du något bra tips på fruskostställe i närheten av vårt boende?

2011-01-04 @ 17:27:47
URL: http://helenaishanghai.blogspot.com/
Postat av: Martina

Hej

Hur du några tips på hur man som nyinflyttad kan komma ikontakt med andra svenskar i Shanghai? /Martina

2011-01-05 @ 04:13:49
URL: http://[email protected]
Postat av: Lollo

hejsanhoppan^^

vi har nu kommit till shanghai och anpassat och ganska bra men min kära mamma och syster vill gärna veta bla var starplace ligger och var du shoppar i övrigt^^



2011-01-05 @ 07:26:55
URL: http://shanghaiflickan.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Hej Sara!



Min man har precis fått erbjudande om kontrakt i Shanghai under ett par års tid och vi känner att detta nog är en chans för bra för att missa. Det är vi och vår lille 2-åring som ska resa, och det verkar som om vi skulle trilla ner någon gång i slutet på svenska våren (början på Shanghaiska hösten...?).



Jag har läst i din blogg (som för övrigt är mycket informativ, trevlig och bra!) om boende, men det jag undrar över är om du har någon uppfattning om VAR man bör bo? Vi vill nog helst bo i hus (skulle gissa Community, men har ju ingen aning såklart); har gärna mycket grönområden omkring oss med lekparker och sånt, men vill samtidigt ha närhet till centrum med shopping och dylikt. Själv har jag (märkligt nog) inget körkort så närhet till Metro är nödvändigt.



Min man kommer jobba i Ericsson Tower i Chaoyang Distriktet, så det är väl bra att det finns kommunikationer dit också, och att det inte tar alltför lång tid med bil.



Har du några förslag på fina, hyfsat lättillgängliga, gröna bostadsområden som ligger hyfsat nära stan och gärna som är populärt för svenska barnfamiljer (om det nu finns nåt sånt)? Vi får lägga ca 41000 RMB. Någon nämnde PuDong...?



Sen har jag lite funderingar på det här med luften; det skrivs så mycket om att luften är så dålig och att det är massa smog över hela staden. Märker man av det mycket? Är det så jämt eller bara under vissa väderförhållanden? Och på tal om väder; såg att det snöat idag. Websidor med klimatinformation pratar om en lägsta dygnsmedeltemperatur på 10 grader, vilket ju inte verkar stämma. Hur ser ett år ut väder -och värmemässigt?



Många frågor blev det. Jag förstår absolut om du inte har tid att svara, men jag skulle bli oerhört tacksam för ett mail. :-)



Vänliga hälsningar

Jennifer med familj

2011-01-21 @ 13:37:11
Postat av: sara ♥

Hej Jennifer!



Har f;rs;kt maila men du angav fel adress sa svara har.



Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med tips om compund. Då vi inte själva har barn har jag väldigt dålig koll på denna typen boende. För er budjet så kommer ni dock kunna bo I ett bra hus I ett compund. Ni kommer garanterat åka runt med ett företag som visar er hus och de brukar ha bra koll på vad svenskar gillar.



Luften här är tyvärr väldigt dålig. självklart finns har mer eller mindra dåliga dagar men aldrig några bra… Det är dock inte så illa att jag har svart snor men det känns I lungor och huvud.



Just nu är det ovanligt kallt I Shanghai, några minusgrader. det har kommit en hel del snö I år men ingen som lägger sig. Normala temeraturer I Shanghai är : Dec - mars 0-15 grader. April- Maj 15-25 grader Juni - September 25 - 40 grader. Oktober - November 20-30 grader. Här är lite av-eller-på väder. Antingen för varmt eller för kallt. Sköna mellantemperaturer på 15-25 grader är oftast bara ngn kort vecka om året. Vår och sommar regnar det mkt.



Hoppas att jag kunde räta ut några frågetecken!

2011-01-24 @ 10:58:35
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0