Fler svar


Oscar undrar om man kan förlora sitt svenska medborgarskap genom att flytta till Kina. Det kan man inte, man blir nästan ännu mer svensk istället :-).

 

 

 

Jag har fått några frågor om det där praktiska med att flytta till Shanghai. Oscar undrar specifikt: Kan du förlora ditt svenska medborgarskap, vad är det som gäller? Hur gör du med din pension, får du någon svensk pension? Viktiga frågor att tänka på om man funderar på att flytta utomlands.

 

 

Vad gällande mitt svenska medborgarskapkan jag inte förlora det genom att flytta utomlands. Jag blir bara av med mitt svenska medborgarskap om jag aktivt ansöker om det, något jag så klart inte ska göra!  

Vad jag däremot har gjort är att jag har skrivit ut mig ur Sverige. Det var jag tvunget att göra enligt lag, "Den som kan antas under sin normala livsföring komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år ska avregistreras från folkbokföringen som utflyttad". Jag är alltså inte folkbokförd i Sverige och behöver därför inte betala svensk skatt. Baksidan är att jag inte heller längre är berättigad till subventionerad svensk sjukvård, mammapeng, socialbidrag eller andra förmåner man har när man bor och skattar i Sverige. Den dagen jag väljer att skriva in mig i Sverige igen får jag återigen tillgång till allt. Skriva ut eller in sig gör man via skatteverket, lika enkelt som att byta adress.

 


Vad gäller pension så får jag ingen svensk sådan, jag har ju ingen svensk arbetsgivare. Däremot så får jag en kinesisk pension. Då jag inte är kines så sätts pengarna inte in i det kinesiska systemet utan jag får dem i handen. Det är alltså upp till mig hur jag väljer att pensionsspara. Detta med pension tycker jag är superviktigt att tänka på när man jobbar utomlands. Vi svenskar är vana vid att det sker automatiskt men nu måste jag helt plötligt sköta allt själv. Prata med din bank och be dem hjälpa dig att sätta upp ett bra sparande. Om man planerar att bo utomlands väldigt många år kan det löna sig att spara utomlands.

 

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Adam

Hej!



Jag funderar lite på hur det ser ut som inflyttad "västerläning" angående löner osv? Hur är det med lönebiten när man jobbar i Shanghai? Tänker i förhållande till de utgifter man har i Shanghai, och kanske även till lönebilden i Sverige? Det jag tänker på är hur vida man flyttar till Shanghai för att man tjänar bra i förhållande till vad det kostar att bo och leva där, eller om man tjänar bra i förhållande med vad man tjänar i Sverige. Kanske lite tråkigt med frågor om lön etc. men det känns som man vet lite den ekonomiska biten som boende (och inte turist) i Kina i allmänhet och Shanghai i synnerhet. Kanske svårt att ge ett generellt svar men om man utgår från att man jobbar i en bransch där det finns många västerländska företag i Shanghai.



2011-01-07 @ 12:13:04
Postat av: sara

Tack för din fråga Adam, kolla in under fliken "karriär i Kina" så hittar du lite info där. Kommer även ett inlägg men kan dröja ett litet tag :-). Generellt är lönerna väldigt mkt lägre än hemma.



2011-01-08 @ 10:03:03
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0