En ur-enkel tjejmiddag


En efterrätt behöver inte bli mer komplicerad än så här, speciellt inte en vardag när alla vet att man kommer direkt från jobbet. Bara skiva upp lite frukt och bryt några chokladbitar.





Så här dagen efter jag svängt ihop en tjejmiddag på en timme så tänkte jag komma med ett litet tips. När det gäller just tjejmiddagar så har jag hittat ett vinnande koncept som aldrig går fel. En god/nyttig/lyxig sallad till huvudrätt och sedan en chokladig och kladdig efterrätt. Vi brudar gillar lixom och vara nyttiga samtidigt är choklad en last som ligger många av oss nära hjärtat, eller hur?! Det här blir perfekta mixen! Funkar inte alls lika bra på killar då de ofta tycker att en sallad är "mes-mat". Då 50% av gårdagens tjejer håller oss från socker denna vecka blev det inte det säkra kortet "kladdkaka" till efterrätt utan frukt och lite mörk choklad. Här har ni receptet på en ur-enkel tjejmiddag, jag var dock tvungen att göra några ändringar då utbudet i kinesiska mataffärer är lite variernade.

 

 

Qinua Coscos-sallad

Qinua, fanns inte så tog coscos

sockerärtor el sparris

cocktail-tomater

rödlök

ruccula sallad, fanns inte så tog några groddar

Shoppa grönsakerna och koka qinuan. Blanda ihop med lite olja, salt och peppar. Mängd efter antal.

 

Spicy Kyckling

kycklingfile efter antal

vitlök

torkade chilifrukter

Skär kyklingen i stora strimlor (tänk kycklingspett). Stek i finhackad vitlök och chili på hög värme i någon minut. Kycklingen ska få färg men inte brännas. Lägg kycklingen på en plåt och grilla i ugn, 200 grader ca 15 min tills kyckligen är klar.

 

Tsatsiki

grekisk yoghurt, fanns inte så blev naturell yoggi från Australien

gurka

vitlök

citron

Riv gurkan i rivjärn och blanda ner i yoghurten (krama gurkan först så att vattnet försvinner). Tillsätt 1-2 vitlöksklyftor och ca 1 msk citronsaft, salt och peppar. Blanda.

 

Efterrätt

valfri frukt. Gärna jordgubbar, melon eller kiwi

choklad

Skär upp frukten och lägg lite vackert på ett fat. Bryt chokladen i rutor och lägg i en skål. Servera gärna med kaffe eller te.

 

Dryck

Rödvin funkar alltid till mina tjejer. Penfold, zinfaldel är en personlig favorit och finns på box på systemet. Igår blev det Mark&Spencers rödvin, helt ok.

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: sara

Tack snälla, min Buddha har verkligen flyttat runt mycket, men nu har den äntligen hittat sin perfekta plats bredvid jordgloben =)

2011-01-27 @ 14:59:05
URL: http://missmantyniemi.blogg.se/
Postat av: Marias Hörna

Hej Vad kul att du tittade in till mig. Ha de gått på andra sidan jorden.

2011-01-27 @ 15:07:16
URL: http://mariashrna.blogspot.com/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0