Är det dyrt?


I Shanghai är cash King dessutom är 100rmb den största sedeln så det gäller att ha en plånbok med lite space :-). Denna fick jag i julklapp av kärleken.

 



Vad kostar det?!
En vanligt fråga från blivande Shanghaibor, hur dyr är stan egentligen?! Jag svara som jag brukar när det gäller Shanghai och pengar "vad vill du att det ska kosta?". Shanghai är staden där du kan äta lunch för en femma och sedan en middag för 5000. Utbudet är enormt och jag lovar att de flesta plånböcker kan hitta vad de söker i Shanghai. Shanghai är dock den näst dyraste staden i Kina (första platsen norpar Hong Kong) och pengarna har en tendens att rinna iväg.

 

 

Trots att Shanghai är mycket billigare än Malmö så lägger Micke och jag faktiskt mer pengar på mat, transport och shopping här än vad vi gjorde hemma. Anledningen, att allt är så billigt :-). Vi har bytt buss mot taxi, hemlagat mot restaurang och parmiddagar mot bar-rundor. En livsstil vi aldrig haft råd med hemma men här i Kina har vi det. Jag tycker även att för att Shanghai ska bli riktigt kul så "behöver" man spendera lite pengar. Shopping och nya coola uteställen är något av det bästa Shanghai har att erbjuda enligt mig. Så hur mycket pengar gör man av med på en månad? Låt mig svara med ett räkne-exempel.

 

 

                                Budjet                  Mellan                 Dyrt

Transport/resa    Buss 1 kr               Metro 3-5kr            Taxi 12-30 kr

Lunch                    5-10kr                   20-30 kr                 50-70 kr

Middag & dryck    70 kr                     100 - 250kr            250 och upp

En öl/läsk             3 kr                         25 kr                   50 kr och upp

Mataffären            Kyckling 5 kr/file    frukt, som hemma  naturell yoghurt 80kr/litern
Shopping              well, hur mycket av en shopoholic är du?!

 

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Lyxhustru

80 spänn för en liter yoghurt!! Damn vad dyrt!!

/Lindah

2011-01-26 @ 12:24:11
URL: http://www.lyxhustru-sydafrika.blogspot.com
Postat av: sara ♥

Jag vet, helt galet!

2011-01-27 @ 02:41:01
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0