The people of Yunan

























Tja, vi passar ju inte riktigt in men vi var faktiskt people IN Yunan.




Det som gjorde allra störst intryck på mig under vår Yunan-resa var människorna. Ett folk vars liv är så totalt olikt mitt. Ett folk som ofta lever utan rinnande vatten, toaletter, rena gator och tvättmedel. Istället lever de många generationer i skitiga trähus tillsammans med deras boskap. Lite huller om buller så där. Men de verkar lyckliga ändå. Under våra dagar på den kinesiska landsbyggden möttes vi nästan enbart av leende människor (i stan av frasen "hallo foreign people!"), många ville gärna stanna och kolla in oss. Och vi ville kolla in dem :-). Många familjer bjöd in oss till deras hem, plockade fram lunch eller frukt och bjöd på det de hade. Dagen så vi blev spontant inbjudna till att äta lunch med tillhörande hemmagjord snaps tillsammans med ett gäng byggare var lite smått overklig.

 

 

Största platsen i mitt hjärta fick barnen. De skitiga, illaluktande, glada barnen. Också tanterna med tandlösa leenden. Jag ber en stilla bön att dessa barn ska mötas av en framtid med möjligheter och valfrihet. Möjligheten att få gå i skola och valfriheten att få bestämma sitt eget öde. På Yunans landsbyggd verkar det vara få förunnat.

 

 

 

Kärlek

Sara




Kommentarer
Postat av: Christin

Detta är prisvärda bilder Sara!!!!!!!

Ryser över hela kroppen när jag ser dem och det känns som om jag var med er. Även bilden på dig och Micke på berget var helt underbar. Du måste framkalla och förstora!!

2011-02-08 @ 13:12:16
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Postat av: Linda - Mitt liv i Grekland

Vilka underbara bilder!! Får mig att vilja resa med en gång! :)

2011-02-08 @ 18:19:56
URL: http://dotlc.blogg.se/
Postat av: Mia

Vilka fina bilder! Människorna påminner om bergsfolken i Thailand/Burma, kanske pga att det är närliggande områden. Såg på Sara guidens hemsida att man kunde åka speedbåt till Thailand på Mekongfloden, det hade jag ingen aning om att man kunde. :)

2011-02-08 @ 20:42:11
URL: http://miaojulia.blogg.se/
Postat av: Freedomtravel

Möten med människor är ju ofta det som ger störst intryck! Ofta är det svårt på resor, man hamnar där alla andra turister hamnar. När vi var i Vietnam blev vi hembjudna till några tjejer (skräddare) som vi lärda känna. Betydde väldigt mycket för hela resan! Skulle gärna resa runt med i Kina. Ett stort spännande och intressant land. Intressant resa i Yunan!

2011-02-08 @ 21:12:16
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Malin W-H

Grynt härliga bilder, så levande ni har verkligen fångat individen!!



Håller med Christin om den bilden på er!!!



Kram

2011-02-08 @ 21:23:45
Postat av: sara ♥

Tusen tack snälla snälla ni för era fina kommentarer om våra Yunan-foto. Både Micke och jag tackar och bugar och låter smil-banden gå ändå upp till örenen :-).

2011-02-09 @ 04:27:24
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0