Strikt kontroll


Bild från BBC.

 

 

 

I helgen har internet varit grymt trögt i Shanghai, långsammast i världen har det kännts som och både M och jag svor en liten salva åt det dåliga nätet. Därför var det lite extra intressant att få redan på varför.

 

De senaste dagarna har det tydligen figuerat protester på flera kinesiska internetsidor och bloggar med ord som "vi vill jobba", "vi vill ha boende", "vi vill ha rättvisa". Flera rättsaktivister har fängslats, varav tre i Shanghai (det verkar dock något otydligt om de tre arresterade faktiskt gjort något). Under helgen kunde man se stora polisstyrkor i både Shanghai och Beijing som patrullerade i förebyggande syfte. Man var rädd för upplopp och protester. Något jag inte hade en aning om tills jag läste BBC idag.

 

I lördags beodrade Kinas President Hu Jintao även strikt kontroll av internet "to guide public opinion" och "solve prominent problems which might harm the harmony and stability of the society". Det var det vi märkte av i lägenheten på 21 våningen.

 

För det mesta märker vi inte av att vi bor i ett kommunistland, men så ibland så blir man påminnd…

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Lollo

oj!!! jag har inte märkt någontng förutom att internet har varit segt..usch. detta får mig att vilja åka hem ännumer..

2011-02-21 @ 14:14:50
URL: http://shanghaiflickan.blogg.se/
Postat av: sara ♥

Ja, det är lite obehaglit men som tur är så märker man eg inte så mkt som västerlänning I Shanghai. jag känner mig mkt tryggare här än vad jag gjorde I malmö.

2011-02-22 @ 02:42:06
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0