Hard core cupping, känsliga bloggisar varnas!

Idag mina vänner gör vi ett omvänt inlägg, där texten kommer före bilderna. Jag vill nämligen passa på att varna känsliga bloggisar först, ge er möjligheten att inte titta :-). Jag ska nämligen visa bilder från Mickes läkarbesök, hos en kinesisk läkare som praktiserar kinesisk medicin. And people, be aware det är ingen vacker syn :-).

 

 

När vi anlände till Yunan för vår 6 dagars vandring hade Micke fått en låsning i ryggen. Han kom knappt ur sängen stackarn så vi bestämde oss för att en massage och kanske lite ackupunktur skulle sitta fint innan vår långa treck. Guiden Sara tog med oss till en kinesisk läkare. Många äldre kinesiska herrar är väldigt bestämda och efter att läkaren tagit en titt på Mickes rygg stod det klart. Micke skulle inte ha massage han skulle behandlas med cupping, hard core cupping. Cupping är en metod som ofta används inom kinesisk medicin för att jämna ut obalanser i kroppen. Enkelt förklarat är det en glasbubbla som man fäster på huden och sedan ser man till att det bildas ett vakum i glaskoppen så att huden sugs in. Tänk sugmärke, typ. Micke fick cuppingbehandling på ryggen och i knävecken, följt av ackupunktur. Så här såg det ut:

 




 
Mickes kinesiska läkare började med att fästa koppar i Mickes knäveck och på ryggen. Han använde en pump för att skapa vakumet, vanligast är att man använder eld. Enligt Micke kändes det inte så mycket. Detta mina vänner är hur en cuppingbehandling brukar se ut och här trodde vi att det skulle stanna, men icke…

 


 
Läkaren tog efter ett tag bort kopparna och stack sedan Micke med en stor nål i det område koppen varit, säkert tio stick per kopp. Nu började Micke kvida lite.


 

 
När hålen var gjorde satte han tillbaka kopparna. Vakumsug på hud som just blivit stucken innebär blod. Ganska mycket blod. Stackars Micke som mest låg och kved. Stackars mig som var tvungen att titta på.


 

 
När allt äntligen var klart, kopparna var borttagna och blodet borttorkat avslutade läkaren med att sätta ackupunktur på Mickes mörbultade kropp. Så fick han ligga still en halvtimme medan nålarna gjorde sitt.

 

 

 

Sedan fick Micke runt med sex stora blåmärken i en vecka. Han såg faktiskt inte riktigt klok ut, de där nålsticken… Men det hela hjälpte faktiskt och Micke blev bättre i ryggen nästan direkt. Så pass bra att vi valde att återkomma till samma läkare när Micke fick problem med knät tre dagar senare. Då slapp han cuppingen men fick en 25cm lång nål uppstucken i knät, hardcore ackupunktur även kallat. Då kved inte Micke, han skrek. Tyvärr hjälpte det inte alls. Summa summarium kan vi konstatera att kinesisk medicin visst kan hjälpa men att det inte riktigt är värt allt besvär (läs smärta).

 

 

Vad säger du, kan du tänka dig att testa kinesisk medicin?

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag håller mig till akupunktur. Utförd av svenska sjukgymnaster...

2011-02-14 @ 12:05:10
URL: http://annaibyen.blogspot.com
Postat av: Martina

Vilken upplevelse… det är frågan om man skulle säga ja efter detta inlägg:) Apropå kinesisk medicin ska jag på kurs i Traditional Chinese medicine i morgon. Det ska bli spännande, min förhoppning är att få svar på de lite udda sakerna kineserna har för sig! Hoppas Ni haft en mysig alla hjärtan dag! Kram

2011-02-14 @ 12:54:38
URL: http://destinationshanghai.blogg.se/
Postat av: Caroline

Ja, fyy f*an va hemskt. Tur att vi var i andra salen och slapp se. Men bilderna är ju också ganska brutala. Jag har ganska svårt att tro på kinesisk medicin faktiskt. Jag tror jag håller mig till stetoskop och alvedon!

2011-02-14 @ 14:41:33
URL: http://carolinedahl830514.wordpress.com
Postat av: Fnulan

Inte så söt som du... ;)



Jag har testat detta och det är SUPER!! Har en minivariant som jag använder på mina kunder ibland.



Kram och puss på alla hjärtans

2011-02-14 @ 18:55:34
URL: http://fnulan.se
Postat av: sara ♥

Hihi, jag vågade inte på mig cupping efter att ha sett Mickes behandling. det skulle vara om du gör det då malin :-)

2011-02-15 @ 02:45:32
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Jacob

Usch, fy va äckligt det ser ut, sjukt att det faktiskt gör ryggen bättre..

2011-02-15 @ 10:04:37

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0