Happy New Year!


En klassisk nyårs-dekoration, bild lånad här.

 

 

 

Idag mina vänner är en stor dag för kineserna, idag är nämligen kinesiska nyårsafton.

 

 

Kinesera följer det västerländska kalenderåret när de räknar tid, det är år 2011 i Kina med (jag har försökt fråga vilket kinesiskt år det är men ingen av mina kollegor vet). När det gäller högtider och festivaler är det dock den kinesiska tideräkningen som gäller. Det kinesiska nyåret infaller alltid vid den andra nymånen efter vintersolståndet, det vill säga någon gång under perioden 21 januari till 19 februari. I år är nyårsafton den 2a februari (idag) och nyårsdagen infaller den 3e.

 

 

Kineserna firar det nya året med pompa och ståt, i princip alla har ledigt från jobbet och åker hem till sina familjer för att fira det nya året. Den största middagen sker på nyårsafton (igår) men hela nyårshelgen är kantrad med familjemiddagar, inte alls olikt vårat julfirande. Högtiden verkar enligt mig även vara kantrad med olika symboliska handlingar. Man äter fisk för att ordet fisk påminner om överflöd, dumplings för att de ser ut som pengar etc etc. Rikedom och pengar verkar vara den röda tråden. Vid midnatt på nyårsafton smäller man raketer, eller tja raketer smäller man under hela nyåret. Vissa raketer smälls för att skrämma bort onda andar, andra för att välkomna de goda. Lite diffust det där :-). Säkert är att det ska smällas raketer i mängder och utan restriktioner. 1,3 miljarder kineser som smäller samtidigt, ja och sen kan ni ju själva fundera ut resten. Nyårets färg är rött. Städerna och hemmen är dekorerade i rött. Alla smällare lämnar kvar röda rester och idag är gatorna totalt täckta av röda smällar-rester. Till barnen ger man små röda kuvert med pengar i.  

 

De flesta västerlänningar som bor i Kina flyr fältet under det kinesiska nyåret, inklusiva mig själv som just befinner mig långt ut i djungeln dit inga smällare når. Visserligen är det lite mindre folk i städerna men det mesta är stängt och alla smällare är öronbedövade. Jag rekommenderar dig som vill besöka Kina att inte komma över det kinesiska nyåret.

 

 

 

Happy New Year!

Sara


Kommentarer
Postat av: Hje

Bra blogg! :)

2011-02-02 @ 14:37:31
URL: http://hje.blogg.se/
Postat av: Malin W-H

Kul läsning!



Happy New Year!

kram

2011-02-03 @ 16:02:15
Postat av: sara

Tack Hje!



Tack det samma Malin!

2011-02-06 @ 02:37:02
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0