Den där med TVn

Jag tror att det kan vara svårt för andra att förstå men emellanåt är det oerhört frustrerande att bo i Shanghai. Vissa dagar förvandlas jag från en vanligt vis ganska snäll tjej till ett monster. Ett monster som kan tala om för receptionisten att "fucking learn English" eller som medvetet sätter en hård armbåge in i tanten som försöker gå på metron. Jag skäms lite för att säga det men kineser kan vara ett otroligt jobbigt folk.

 

 

Ta den där med vår TV till exempel som fick mig att svära till receptionisten. När vi kom tillbaka från vår julsemester hade huset bytt till digitalTV och med bytet så försvann alla våra internationella kanaler. Vi var alltså tvunga att skaffa en digitalbox, något som receptionen skulle hjälpa oss med. Det blev säkert 10 telefonsamtal fram och tillbaka innan vi slutligen lyckades bestämma att vi skulle lämna nyckel till receptionen så att TV-killarna kunde komma och installera boxen. Den "engelsktalande" receptionisten skulle följa med och se till att allt gick rätt till och om de undrade något kunde de ringa. Ingen ringde. När vi kom hem på kvällen och förväntade oss en inkopplad digitalbox hade de bara ställt boxen innanför dörren. Tack för den!

 

 

Efter ytterligare 10 tel-samtal fick vi en TV-kille att komma hem till oss (2,5 vecka senare). Han installerade boxen och visade hur man ska använda den kinesiska kontrollen. Det är bara det att vi fortfarande inte hade några internationella kanaler. Nej, de var man ju tvungen att betala extra för. Kunde ni inte sagt det från början?! Hela poängen med boxen var ju de internationella kanalerna vilket vi påpekat typ 20 gånger. Denna informationen fick jag för övrigt efter 5 samtal från receptionen (där någonstans sa jag "fucking learn English"). Förra veckan skulle de kommit med det lilla chip som behövs för att komma åt de internationella kanalerna, ingen kom.

 

 

Inblandade i detta projekt är Micke&jag, hustes reception, TV-killen, vår lägenhets-agent samt vår hyresväd. Det har gått över 4 veckor, vi har fortfarande inga internationella kanaler. Det är vid sånna här tillfällen jag tappar tålamodet!

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag förstår precis. Kulturkrockar kan vara otroligt charmerande eller oerhört irriterande. Ibland blir man enormt svensk utan att veta om det...

2011-02-01 @ 10:29:43
URL: http://annaibyen.blogspot.com
Postat av: emma

Jag fattar vad du menar. I mina mest irriterande stunder undrar jag om dom spelar dumma för att slippa hjälpa till eller för att jävlas. men dom försöker ju jämt bara att det blir så omständigt ofta. Vart har du stött på flest bitchiga personer? Sverige eller Kina:)

2011-02-01 @ 18:18:52
Postat av: towis

åh vad det där påminner om åren i Bangkok :)

2011-02-02 @ 08:05:00
URL: http://towis.blogspot.com
Postat av: sara

skönt att ni känner igen er :-)



emma, du hr rätt. kineserna är faktiskt sällan bitchiga. de spelar (eller är) bara dumma. vilket är såååå frusterande!

2011-02-06 @ 02:34:44
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0