Självständig?!


Går att följa med sin sambo som fått jobb i Kina och samtidigt behålla självständigheten?!





Jag får emellanåt små email av nyfikna svenskar på väg att flytta till exotiska Shanghai. Frågorna är många och ofta väldigt intressanta. Häromdagen fick jag en sådan fråga, vilken även råkar vara den fråga jag kämpade mest med innan vi flyttade. Går att följa med sin sambo som fått jobb i Kina och samtidigt behålla självständigheten?!

 

 

Jag valde att säga upp mig från mitt jobb i Lund, min inkomst, min ekonomiska självständighet när vi flyttade till Kina. Men det var långt ifrån ett enkelt beslut. När Mickes karriär sköt i raketfart, backade min. Inte bara backade, den avstannade. Helt. Jag lät en killes karriär gå före min. Jag gjorde mig beroende av en killes pengar och gick med på att förpassas till hemtjänst-göra tills jag hittat ett eget jobb.  Så tänkte jag då, så tänkte en självständig svensk karriärskvinna på väg. "Akta dig för kvinnofällan", sa en kollega. Det tog många funderingar och samtal innan jag bestämde mig för att fördelarna vägde upp, att jag ville chansa. Under tiden gav jag nästan Micke dåligt samvete, för att han fått ett fantastiskt jobberbjudande. Är det självständighet?

 


Jag hade flyt, jag fick ett bra jobb på IKEA redan efter två veckor. Jag har förstått att jag är ett undantag, jag känner få som fått jobb här så snabbt. Så det hela gick över förväntan. Min karriär hann aldrig stanna, den fick sig en skjuts framåt. Tack vare Micke, en kille.

 


Jag är fortfarande ekonomiskt beroende av Micke. Jag jobbar för en kinesisk lön, Micke för en dansk. Lägenheten, försäkringarna, pensionen är kopplad till Micke. Lämnar han Kina följer jag med. Kan jag vara självständig då? Svenska Sara sa nej, nya Sara säger självklart! Micke och jag har en överenskommelse. Vi räknar inte pengar. Hans insats är lika stor som min, energimässigt. Vi har ett upplägg som gör oss båda självständiga, vi delar lika. Till och med om det mot all förmodan skulle ta slut så delar vi lika ett tag efter. Så att inte jag står med all ekonomisk risk. Jag är självständig, dessutom har jag fått lära mig konsten att dela. Dela pengar, dela vänner, dela livet. Beroende och självständig på samma gång… Jag tror att det är nyttig att lära sig att dela, att släppa kontrollen lite.

 


JA, det går att följa med sin sambo till Kina och samtidigt vara självständig. Det gäller bara att välja rätt kille/tjej och att lära sig att dela!






Kärlek
Sara


Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Även när man bor i Sverige så kan det ju vara så att man tjänar olika mycket eller bidrar med olika saker till hemmet och familjen. Ibland är svenskar lite fixerade vid "mitt" och "ditt", även i en relation. I en familj hjälps man åt tycker jag, inget konstigt med det.

2010-10-20 @ 16:49:53
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Anna

Jag håller med. Det är viktigt att lära sig dela och ha saker tillsammans. Ibland blir jag väldigt trött på de som alltid pratar i termer av mitt och ditt...

2010-10-20 @ 20:51:17
URL: http://annaibyen.blogspot.com/
Postat av: Malin

Tänk Sara, ni har gjort ett gemensamt val som kommer att gynna er båda i slutändan. Man kan inte tänka "om det tar slut" men det är bra om man klarar av att prata om det, för det är trots allt ett faktum att det kan mot all förmodan hända. Jag tror däremot att ni har växt ihop er och fått uppleva en helt fantastisk resa i ert liv och det kommer att bara vara positivt för er.

Ta i morgon i morgon..

2010-10-20 @ 22:51:33
URL: http://fnulanbulan.blogg.se/
Postat av: Hanna

Ja herregud alla tankar som for igenom skallen på mig innan jag hade bestämt mig. Tänk OM jag inte skulle få ett jobb!! Nu kändes det i och för sig relativt säkert för mig eftersom jag jobbade på ikea innan och säkert kunde få något litet jobb någonstans, men allt det andra. MIN karriär? När blev hans viktigare liksom? Ja kanske precis i det ögonblick vi insåg att det kunde vara minst lika givande för min karriär att flytta, även om det skulle innebära att den pausade tillfälligt för att sedan skutta igång igen. Och jag håller med om pengarna, man får inte vara dumsnål och för fixerad vid vem som äger vad. I samma ögonblick vi lämnade Sverige fick de bli ett nytt tankesätt kring det hela. Funkar än så länge, hoppas vi inte sidosteppar på vägen. Men det kan man ju inte veta nu, så det oroar vi oss inte för så mycket! :)

Ha en fin dag!

2010-10-21 @ 01:51:36
URL: http://hemmahoshanna.blogg.se/
Postat av: Hanna

åhh.. nu hade jag skrivit en lång kommentar här och så bara försvann den i den där verifieringshistorian.. suck.

Kontentan var: jag hade verkligen samma tankar, Mitt och Ditt blev väldigt tydligt ett tag men försvann i samma sekund vi lämnade Sverige. Det fanns liksom inte mycket val till det.



Jättebra inlägg, tänker faktiskt länka till detta om det är ok. Det är nog några av mina "flyttatillshanghai-läsare" som behöver läsa detta tror jag :)



Ha en fin dag!

2010-10-21 @ 01:57:21
URL: http://hemmahoshanna.blogg.se/
Postat av: Hanna

nejmen, där dök det upp igen :) elektronikens under...

2010-10-21 @ 01:58:39
URL: http://hemmahoshanna.blogg.se/
Postat av: sara ♥

Hihihi Hanna, tack för alla tre kommentarer :-) och tack för länken!

2010-10-21 @ 06:57:44
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Marie

Ja men, precis så! Man måste våga hoppa för att vinna! Men en överenskommelse likt eran kan nog göra att man vågar ta steget, viktigt att prata om det!

2010-10-22 @ 20:24:13
URL: http://marielsworld.blogg.se/
Postat av: Andreas

Du är ett föredöme på hur en partner ska va.

Är så trött på människor som tänker i självständiga banor istället för i vi tänkandet.

De förhållande som håller längst är de som fattat att man ska uppoffra för den andre ge och ta.

Idag är de för mycket jag, jag och jag..

Är stolt över dig...

2011-02-09 @ 15:53:28
Postat av: sara ♥

Tack för dina uppmuntande ord Andreas!

2011-02-10 @ 03:47:23
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0