Kinesisk doktor

Idag besökte jag en kinesisk doktor, han satt i ett mötesrum på jobbet och ställde allmändiagnoser på de som önskade. Diagnos med hjälp av kinesisk medicin. Jag provade, har ju aldrig blivit undersökt på traditionellt kinesiskt vis förut. Doktorn tryckte och klämde på mina handleder och tittade på mina tunga. Jag fick också rulla lite med ögonen. Det räckte för att han skulle kunna konstatera att jag är frisk som en nötkärna, förutom i min ländrygg. Energierna där får inte flöda fritt.

 

 

Jag har inga krämpor, förutom i min ländrygg… Så jag lyssnade lite extra på doktorn. Jag ska se till att hålla mig varm och torka mig direkt efter duschen så att jag inte går omkring blöt. Träna mycket för att sätta igång flödet. Jag testade också en skum behandling, någon form av pulsbehandling på ryggen, skönt. Det ska jag få även imorrn.

 

 

 

Vad säger du, tror du på någon medicin förutom den västerländska?

 

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Michelle

Åh va coolt att på i Shanghai! Jag har velat åka dit ett tag nu, har bara varit i peking för tillfället!

2010-10-14 @ 23:41:56
URL: http://killthepinkyswear.blogg.se/
Postat av: Krister i Beijing

" tror du på någon medicin förutom den västerländska?"

Allt för många tror (fortfarande?), inom allt för många ämnen, att vi är väst skulle vara bättre än kineserna.



Jag har stött på den kinesiska läkarkonsten i många olika sammanhang, och det är ingen tvekan om att de vet vad de gör, och att de definitivt har mediciner som fungerar.



Dock finns det en sida i detta ämne som jag är lite skeptisk till, och det är försäljning av läkemedel. Läkemedelstillverkarna har smarta "bonus-system" som gör det fördelaktigt för läkarna och apoteken att sälja just deras produkter. Resultatet av detta är att vid minsta hosta så blir man tilldelad en hel hög med olika mediciner. Eftersom att kineser av tradition har hör tilltro till doktors-väsendet så litar de fullt ut på att alla de rekommenderade medicinerna är nödvändiga.

2010-10-15 @ 02:33:11
URL: http://kristeribeijing.blogspot.com/
Postat av: Carro

Hej Sara! Som jag sagt förut, det är så mysigt att gå in här och läsa vad ni har för er! Jag o D hoppas på en julig o mysig träff med er när ni är hemma! Angående kinesisk medicin vet jag inte mycket. Dock har jag hört hur de i sina mediciner använder sig av substanser, typ malda hajtänder osv och annat som de tar från djur, även så utrotade arter. DET tycker jag är fruktansvärt och onödigt.

2010-10-15 @ 08:11:45
Postat av: Anna

akupunktur är något som väst importerat från öst (om vi nu ska prata i sådana termer) och som numera är en självklar del av den svenska sjukgymnastvården.

2010-10-15 @ 09:20:02
URL: http://annaibyen.blogspot.com/
Postat av: Carl David Dolata

Hej Anna!



Men du vet väl att det finns en hel del kontrovers kring akupunkturen, och att de nya studier som börjat göras med "riktig" placebo-akupunktur inte alls har samma fina effekter som de tidigare stuiderna av sämre kvalitet?



Om jag tror på österländsk medicin? Sannolikt finns det massor av skickliga läkare i Kina. Deras förklaringsmodeller skiljer sig ganska mycket från de västerländska, som jag själv tror mycket mer på; om inte annat bara för att de går att mäta och påverka. Och visst är det väl så att även i Kina så läggs de som kan betala in på sjukhus som praktiserar "västerländsk" medicin när de exempelvis får en hjärtinfarkt.

2010-11-04 @ 07:10:42

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0