5 säkra kort

Jag gissar på att de flesta Shanghai-turister vill testa kinesisk mat. Med all rätt, den kinesiska maten kan vara ljuvlig. Men det kan lätt bli fel, så fel. För varje mumsig kinesisk rätt så finns det minst två helt oätliga (enligt de flesta äckelmagade västerlänningar). Min första månad i Kina tappade jag 2 kg, sedan lärde jag mig "the do's and don'ts" i det kinesiska köket.

 

Till dig som bara har några dagar i Shanghai och som inte har tid med allt för många snesteg kommer här några restaurangtips med riktigt yummi kinamat. Men du, glöm "fyra små rätter" och fritterad banan. Den kinamaten finns bara i Sverige.

 

 

 

Lost Heaven

38 Gaoyou Lu (nära Fuxing Xi Lu)
Mat från Yunan, den del av Kina som ligger nära Burma. Underbar mat och riktigt snygg inredning. Detta är dock kinamat för västerlänningar :-). Ca 150 kr/person

 

Xibo

3/F, 83 Changshu Lu (nära Julu Lu)
Mat från det muslimska delarna av Kina. Snyggt, gott och elegant. Efterrätt är ett måste. Ca 150 kr/person

 

Sichuan Citizen

30 Donghu Lu (nära Huaihai Lu)
Chili. Andra ord är överflödiga :-). Ca 100 kr/ person

 

Din Tai Fung Restaurant

2/F, South Block Plaza, Lane 123 Xingye Lu (nära Madang Lu)
Stans bästa dumplings, storfavvoriten är dumplings med kantarellfyllning. Den mest lokala restaurangen på listan. Ca 70 kr/person

 

South Beuty

28 Taojiang Lu (nära Hengshan Lu)
Mat från provinsen Sichuan, Kinas kryddstarkaste kök. ca 200kr/ person

 

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Låter härligt! Synd att vi inte är på väg dit så vi kan testa... Några saker jag inte gillade i Kina: sjögurka och kobrosk i sötsur sås. Annars tyckte jag nog att vi fick väldigt mycket riktigt god mat!

2010-10-28 @ 19:15:43
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: fnulan

Vill bara säga att jag saknar dig!!

2010-10-28 @ 22:09:52
URL: http://fnulanbulan.blogg.se/
Postat av: sara ♥

Nä, sjögurka är ingen hit :-).



Malin, saknar dig med!

2010-10-29 @ 04:51:11
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0