Shopping-guide a la Sara


Jag har verkligen gjort många fynd i Shanghai men all fejk-shopping är inte superbillig! Om du vill ha riktigt bra kvalitet kostar det också lite mer. Sjal (Bottega Veneta) 450 kr, Converse 50 kr, liten skinn-väska (Mark Jacobs) 280 kr.

 

 

 

 

Jag får väldigt många frågor om shopping i Shanghai. Även om jag tycker att jag skriver ganska mycket om just shopping så verkar det inte räcka :-). Därför kommer här en shopping-guide a la Sara, mina tre bästa shoppingtips för dig som semestrar i Shanghai.

 

 

Fejkmarket

Det finns tre stycken i Shanghai, min favorit ligger på Nanjinglu 580

Behöver jag säga mer .-). Fejkshoppingen i Shanghai är, som du min trogna läsare säkert redan insett, riktigt bra! Men det är på fejkmarket som du verkligen ska vara på din vakt både vad gällande kvalitet och pris. Här kan du lätt få med dig en produkt hem som går sönder efter en vecka. Det går även att hitta saker som är så bra att det inte går att se någon skillnad mot den äkta varan. Generellt så måste du fråga efter de bra produkterna medans de med lite sämre kvalitet ligger ute på display. Priset ger också en kvalitets-indikation. Samma väska kan kosta både 150 eller 600 kr beroende på kvalitet.

 

Innan du besöker fejkmarket bör du även öva upp dina prutningsfärdigheter. Släpp allt vad skam heter och pruta dig blå :-). Det är inte ovanligt att startpriset är några tusenlappar på något som i själva verket kostar runt hundralappen. Å andra sidan finns det dom som ger dig "rätt" pris från början så det är inte alltid helt lätt att veta hur man ska bete sig. Mitt tips är att lägga dig löjligt lågt (säljaren säger 2000, du säger 20) när säljaren sedan garanterat säger "you give me joking price" svarar du med "no, you give me joking price" och sedan är ni i gång. Enda sättet att veta om du ligger för lågt i pris är att gå därifrån. Följer de inte efter dig ligger du för lågt, då är det bara att gå tillbaks. Glöm inte att le och skämta lite, att pruta ska vara charmigt. Så länge DU är nöjd med priset i slutändan så har du faktiskt gjort en bra deal :-).

 

 

Silkmarket

Lujiabanglu 399

Här syr du upp kläder, alla typer av kläder. Mest poppis är dock att sy upp skjortor(85kr) och kavajer (byxa plus kavaj 450 kr). Bäst blir det om du har redan ett plagg som sitter som en smäck, då låter du dem bara kopiera din favorit. Annars får du räkna med minst en omgång korregering. Tänk på att det tar några dagar för skräddaren att bli klar med dina kläder så boka in ett besök här redan din första dag i Shanghai.

 

 

Glasögonmarknaden

HuanLong Building 3yeh, 4Floor, shop 4056
Ett besök hos glasögonmarknaden och du kan spara in hela din flygbiljett. Om det är något som är riktigt billigt i Shanghai så är det glasögon, ca en tiondel av priset hemma. Trots att glasögonmarknaden är något hysterisk och garanterat ger dig huvudvärk så är det väl värt ett besök. De undersöker ögonen på plats (jag är nöjd med styrkan på mina glas) och så länge du inte ska ha någon special-slipning så är glasögonen klara på en timme. Tips, Burger King ligger runt hörnet! Priset varierar precis som hemma efter vilket typ av synfel du har. Mina brillor gick på 250 kr, min mamma som har större synfel än mig betalade 700 kr.

 

 

 

Enjoy!

 

 

 

 

Kärlek

Sara



Kommentarer
Postat av: annelie berg

Åå vad jag saknar shoppingen i Shanghai!

2010-11-09 @ 13:29:26
URL: http://annelieberg.se
Postat av: Hanna

Ja denna shopping alltså.. konstigt att man inte kan få nog :)



har du testat qipu lu också? Hysteriskt, men om man har ork och många timmar över är det ju möjligt att hitta ganska bra grejjer där också! Dock är min limit en gång varannan månad, annars kommer jag få en qipu lu chock!

Ses imorrn!

Kram!

2010-11-09 @ 16:14:04
URL: http://hemmahoshanna.blogg.se/
Postat av: sara ♥

Nej jag har faktiskt inte varit på qipu lu. har stått på min "att göra lista" länge. kanske tar mig en sväng dit till helgen :-)

2010-11-10 @ 04:25:04
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Sara

Bra shoppingtips!, Fina saker : )

2010-11-10 @ 22:46:52
Postat av: theodora

hejsan! jag åker till shanghai om en vecka ska bli skit kul:D tänkta bara kolla med dig om du kan skriva vad dom andra fejmarkets heter??



2010-11-17 @ 17:22:30
URL: http://guccipucciprada.blogg.se/
Postat av: theodora

hej! Ar i shanghai nu och undrar om du vet adressen till glasogonmarknaden? Eller om du vet ngn adress i narheten sa man kan hitta dit..:) det ar ingen som vet vart Huan Long buildning ligger...

2010-11-30 @ 11:22:28
URL: http://guccipucciprada.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0