Saras sifferskola!

Det är mycket som är annorlunda i Kina. Något som jag inte hade en aning om innan jag flyttade hit men som kan vara bra att veta är att kineserna räknar på ett annat sätt än vi. Nu menar jag inte att 1+1 blir 5 utan jag syftar på att de har olika hand-tecken för siffrorna. Good to know för Kina-turisten! Hur många gånger har man inte hållit fram fem fingrar för att visa att man vill ha just fem äpplen (eller vad det nu kan vara). Så håll i hatten, här kommer Saras sifferskola!






De första fem siffrorna är slående lika vår västerländska stil. Notera dock nummer 3, den siffran visar man med de tre sista fingrarna. Tummen och pekfingret förs ihop till en cirkel.






Det är nu mina vänner det gäller att vara uppmärksam. Nummer 6-10 visas på ett helt annat sätt än hemma (där vi helt enkelt fortsätter på hand nummer två). I Kina använder man bara en hand och försöker efterlikna de kinesiska tecken för siffrorna. Det är bara att börja plugga, ovan visar jag siffrorna i stigande ordning.




Om du ska till Kina kan det vara bra att plugga in dessa hand-gester. Jag har många gånger varit med om att kineserna inte förstår våra siffer-tecken. Om har har visat 7 fingrar har jag fått 5 eller 2 produkter. Det som för oss är glasklart är helt ologiskt här. Det gäller så klart inte överallt men ett hett tips till Kina-turisten är som sagt att plugga siffror :-).

 

 

 

 

Kärlek

Sara


 


Kommentarer
Postat av: annelie berg

Åå braaa tips!

2010-11-02 @ 09:49:51
URL: http://annelieberg.se
Postat av: Krister i Beijing

Det fins minst två till sätt att symbolisera "10"



Utöver det du visar (som faktiskt kräver två händer) kan man korslägga pekfingret och långfingret (från samma hand). Man kan även visa full han "5" och sedan vända den "5+5". Det varierar lite över landet vilket som används, men dessa tre är alla någotsånär vanliga i Beijing.

2010-11-02 @ 14:59:55
URL: http://kristeribeijing.blogspot.com/
Postat av: sara ♥

Krister, tyckte det räckte med att visa ett tecken för nummer 10. Vill ju inte förvirra mina läsare totalt :-). Här funkar det även att knyta handen och samtidigt "gömma" tummen för att visa nummer 10.

2010-11-03 @ 02:35:33
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Maria

Åh fan var najs... Alltid bra att veta :D Ha en underbar dag. Gillar din blogg startk! :)

2010-11-03 @ 09:19:55
URL: http://emmamariachristina.blogg.se/
Postat av: Tigertass

bra tips. Känns lite krångligt men nog bra att plugga in före en Kina-resa. Jag har varit i Kina flera gånger (dock ej i Shanghai), gillar landet men tycker just att språket är ett problem. Väldigt få kan andra språk än kinesiska(ett språk jag inte alls kan) och det är knepigt att inte ens kunna läsa skyltar. Men så klart går det ändå med lite teckenspråk och förvirring att kommunicera med folk.

2010-11-04 @ 00:37:01
URL: http://tigertass.blogspot.com
Postat av: Agneta

Men... nu blir jag lite fundersam. Alltså "pistoltecknet", det är ju 7, inte 8. Eller?? Fast din 7-krumelur känner jag inte igen. 8 görs här (i Taiwan åtminstonde) som vårat 3, dvs. tumme+pekfinger+långfinger. (jag vet många exempel på västerlänningar som velat ha 3 av nåt men fått 8!!!). Och 10 här gör man antingen som din 10'a, eller med en knuten hand. :)

Min favorit är 6an och 7an. Såååå beHÄNDIGT! ;)

2011-01-07 @ 09:43:13

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0