Kick för karriären


Jag tillsammans med mina kollegor




Jag måste säga, att flytta till Kina har inneburit en regäl kick för min karriär. Sedan jag började arbeta i Kina har jag fått personalansvar, driver stora projekt och har fått möjligheten att forma min karriär precis i den rikting jag vill att den ska gå. Jag har till exempel ett sjukt spännande projekt på G just nu, lovar att berätta så fort jag kan :-). Om jag ska ge ett tips till dig som vill boosta din karriär så kan jag verkligen rekommendera en flytt till Kina. Här kommer tre anledningar varför du bör satsa på en Kina-karriär:

 

 

 Som västerlänning i Kina har man helt plötsligt något som de andra inte har, man sticker ut. I en arbetsmiljö där typiska "västerländska" kvalifikationer saknas blir det lättare att synas. Jag vill absolut inte påstå att jag är bättre än mina kinesiska kollegor men jag är duktig på andra saker, kommunikation till exempel.

 
En annan stor fördel med att vara västerlänning i Kina är att cheferna på internationella bolag också är västerlänningar. Det ger ett enormt "nätverks"-förspång. Det känns helt plötsligt hur naturligt som hellst att ta en kaffe med högsta bossen och man får något gemensamt med gubbarna i toppen (för ja, de är gubbar även på IKEA).

 

Sist men inte minst så är det väldigt fördelaktigt att befinna sig i en del av världen som växer så det knakar. Möjligheterna lixom bara poppar upp överallt. När Europa down-sizar så expanderar Kina.

 

 


Som sagt, att flytta till Kina har inneburit en regäl kick för min karriär. Dock ska jag tala om att du med största sannolikhet får arbeta för en lägre lön. Min lön backade med över 50% när vi flyttade hit. Sedan har den rört sig ganska snabbt uppåt men jag ligger fortfarande långt efter svenska löner. Ett sätt att lösa löneproblemet är se till att bli utskickad av sitt företag hemma :-).

 

 

 

Lycka till!

 

 

Kärlek

Sara



Kommentarer
Postat av: Alexandra

sv. Oh, så trevligt att du kikade in ;)



Jo, att gå den här insturktörsutbildningen är förmodligen det bästa jag har gjort i mitt liv. Och ja, det klart att det är klurigt ibland men bara man ger sig f*n på att fixa det så går det.



Men jag funderade - är du instruktör på Gerdahallen nu?



Alexandra´´

2010-11-04 @ 07:51:40
URL: http://fitnessego.blogg.se/
Postat av: annelie berg

Åå så spännande! Och vad roligt för dej :)

2010-11-04 @ 08:18:44
URL: http://annelieberg.se
Postat av: Krister i Beijing

För bara några år sedan hade vi "eXpat's" det mycket enklare i Kina jämfört med idag. Då fick man fantasi-lön bara för att man var just västerlänning. Idag är det betydligt tuffare, och som du skriver, lönerna börjar närma sig de kinesiska.



Världen har börjat förstå att man inte är bättre bara för att man är från väst ;-)

2010-11-04 @ 08:46:49
URL: http://kristeribeijing.blogspot.com/
Postat av: sara ♥

Alexandra, jag jobbade som instruktör på Gerda innan jag flyttade till Kina. Saknar det som bara den!



Annelie, :-)



Krister, dock finns det ju fortfarande många expats kvar I Kina, bara IKEA har över 100 st (tyvärr är inte jag en av dem, jag är local). Västerlänningar är absolut inte smartare/bättre än kineser men uppenbarligen finns det fortfarande ngt som västerländska bolag inte tycker sig hitta I Kina.

2010-11-05 @ 02:56:16
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0