Regndroppar och metro



För det mesta tycker jag att det är ganska trist att IKEA inte lobbar för snygga businesskläder men just regniga dagar är det ganska skönt att kunna sitta på jobbet i regnstövlar. Just dessa har jag köpt på tabao (kinesiska blocket) för 35 kr. Paraplyet är inköpt i en av småbutikerna på Taikan Lu och kostade 29 kr.

 

 

 

 

Shanghai kickade igång veckan med regn så det blev på med full regnmundering under min morgonprommis till metron. Numera promminixar jag ca 20 min på morgonen, däremellan står jag upp i den överknökade metron i 15 min. Samma visa på vägen hem. Skönt med lite vardagsmotion som det tidigare inte varit mycket av! Till råga på allt så är det billigt att åka metro, 4 kr enkel väg!

 

Shanghais metrosystem är för övrigt något staden borde få en eloge för! Det är helt och rent utan både klotter och uteliggare. Tågen går med 3 minuters mellanrum och jag har aldrig varit med om några förseningar eller andra missöden. All info finns på både kinesiska och engelska och det är lätt och smidigt att hitta. Ett litet minus i kanten för att det nästan alltid är knökfullt, glöm sittplats eller möjligheten att veva på armarna.

 

Här kommer Shanghais metrosystem i korthet

 

1995 öppnade systemet

13 linjer (5 under konstruktion)

420 km långt (världens längsta)

1,3 billioner passagerare årligen ( Stockholm tunnelbana har 307 miljoner)

268 stationer

3 kr är den billigaste taxan

10 kr är den dyraste

2020 ska metrosystemet ha 22 linjer och vara 877 km långt

 

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Carro

Hej! Tack för dessa fina vardagsinlägg som får oss på andra sidan jorden att förstå hur ni har det där borta! Intressant att höra hur du ser på livet, ur alla vinklar, det uppskattar jag, som detta metroinlägg, jaha är det så du tar dig runt tänkte jag, nu kan jag liksom visualisera hur du står där, huvudet längre än alla antar jag ;) på metron på väg till jobbet. Jag går in här minst en gång per dag o längtar efter nästa inlägg! KRAM från stora trädgårdsgatan

2010-05-17 @ 19:48:34
Postat av: sara ♥

sota carro! vad glad jag blir av ditt fina inlagg!

2010-05-19 @ 03:32:00
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0