Jobba i Shanghai

Titt som tätt trillar det in ett mail från någon av er bloggisar med frågor om livet som svensk i Shanghai. Underbart kul och nästan lite smickrande! Många undrar hur tusan man bär sig åt för att flytta och finna ett jobb i Shanghai. Tänkte dela med mig av hur jag och några av mina vänner har gått till väga.




Jag fick jobb efter bara två veckor i Shanghai, jag träffade rätt person vid rätt tillfälle helt enkelt! Jag satt på en middag med några kollegor till Micke och andra IKEA folk. Vi pratade om livet, karriär, framtidsplaner… Efter ett tag inser jag att det är just IKEA Shanghais finanschef jag suttit och pratat med… Hihi, passande! Dagen efter mailade jag över mitt cv till honom. En vecka senare ringde han in mig för en intervju till ett jobb jag sedan fick.


Jag har två vänner som fått jobb den lite mer hårda vägen. Båda flyttade hit med sina respektive och började söka jobb på plats i Shanghai. De kontaktade helt enkelt företag med en profil/business som matchade deras drömmar och mål. De såg till att bygga upp relationer med personer inom intressanta företag, regelbundet höra av sig etc. Det tog ca 6 mån för båda att till slut få drömjobbet.


En av mina vänner studerade i Shanghai, via skolan fick hon nys om ett inernship som hon sökte och fick.


En kille jag känner är nyutexad arkitekt. Han fixade en intervju hemifrån och åkte en vecka  till Shanghai för intervju. Väl på plats kontaktade han fler företag och gick till sist på 5 intervjuer. Han fick tre jobberbjudandet och arbetar numera i Shanghai.



Värt att notera är att alla personer jag känner som velat jobba har faktiskt fått jobb. Om du inte kan kinesiska får du nog räkna med att det tar lite längre tid än hemma. Dock är det lokala kontrakt som gäller med lokal lön. Jag arbetar numera för en betydligt lägre summa än hemma. Du måste även tänka på saker så som pension, försäkring och sjukvård.


Enklaste
och kanske det mest ekonomiskt lönsamma sättet att flytta hit på är dock att göra som Micke. Att se till att bli utskickad av sitt företag hemma. Då får man ofta en svensk lön, försäkring, pension sjukvård, boende, hemresor… Ofta får även din partner/familj ta del av alla förmåner. Sanningen är att utan Mickes expat-kontrakt hade jag aldrig vetat hur det är att söka jobb i Shanghai :-).

 

 

Lycka till!

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Julia

Jag har varit hemma i Sverige i en månad nu efter en utbytestermin i Shanghai. Det har inte gått en dag utan att jag har längtat tillbaka, denna fantastiska stad! Hjärtat värker verkligen efter att få komma tillbaka :) Jag vill så gärna flytta dit men jag känner mig osäker på vilken orsak jag ska ha till denna flytt. Jag tar examen i sommar och vill egentligen börja jobba snarare än fortsätta plugga, men att bara sticka till Sh eller först få jobb här och sedan försöka bli skickad dit... känns jättesvårt. Efter att ha läst flera av dina inlägg nu om jobb (jag läste din blogg redan innan jag åkte på utbye ska du veta :)) har jag fått en push. Det kanske inte är en omöjlighet att få jobb där borta ändå om jag bara vågar ta språnget! Nu går tankarna i att flytta tillbaka och börja råplugga kinesiska och söka jobb samtidigt.



Så ja... jag ville egentligen bara säga tack för ditt omedvetna stöd och pushande!

2012-03-07 @ 11:38:37

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0