Kina och internet

Det har poppat upp lite frågor här och där om Kina och internet. Hur det egentligen funkar i Kina med censur, Google osv. Så här mina vänner ligger det till (enligt mig).

 

 

I Kina censureras internet kraftigt i mina ögon. I ärlighetens namn märker jag mest av det då jag inte kommer åt facebook, youtube, blogspot och andra ytliga sidor, vilket egentligen inte är hela världen. Jag löser det genom att köpa mig något som kallas VPN tunnel vilket innebär att vi undviker censuren och kommer åt nätet från USA.

 

 

Värre är att nyheter, artiklar och andra känsliga sidor censureras. Ett lysande exempel är det i Kina känsliga ordet "himmelska fridens torg".  Om du gör en sökning på detta känsliga ord i Kina får du främst träffar med bilder på glada männsikor. Gör du samma sökning i Sverige får du främst träffar på dem grymma massakern som tog plats där för 21 år sedan. Jag skulle gissa på att de flesta kineser inte har en VPN tunnel vilket gör att nyhetsflödet blir något missvisande. Brott mot mänskliga rättigheter kallas det.

 

 

Google.cn har stängt ner. Så i det avseendet har google stängt ner i Kina. Om du skriver in google.cn kommer du dock till google i Hong Kong. Således funkar det fortfarnade finfint att googla i Kina :-). Google.com, google.se mm fungerar som vanligt.

 

 

Blogg.se funkar för övrigt perfekt :-)

 

 

 

Kärlek

Sara

 


Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Thank you! Ja, det har ju förstås skett enorma framsteg i Kina de senaste decennierna, kanske även på människorättsfronten. Men det är ju en bra bit kvar... Vi ska verkligen vara glada över vår frihet vi har i Sverige, som vi många gånger tar för given.

2010-06-22 @ 18:48:31
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Nina

Att tilläggas bör att genom att google har lagt ner i Kina och Hong Kong-sajten inte är censurerad kan även kineserna idag se vad som hände på himmelska fridens torg. Vilket tack vare google är ett framsteg för kineserna.



Freedomtravel: Att Kina utvecklats ekonomiskt ska inte beblandas med dess människorättsliga utveckling som är minimal i jämförelse. Tyvärr.

2010-06-23 @ 05:27:27
URL: http://herewegotochina.blogspot.com
Postat av: sara ♥

You are welcome freedomtravel :-)



Nina, tack for tillagget!

2010-06-23 @ 10:55:25
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: thomas sabo 2010

Es ist wirklich eine sehr gute Website, um eine lange Zeit zu finden, sollten Sie bei Sammlungen sehen

2010-10-27 @ 05:44:40
URL: http://www.thomas-sabo-schmuck.com/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0