Beijing




Vi besökte så klart den förbjudna staden när vi var i Beijing. Häftigt men lite för varmt och alldeles för mycket folk för att vi helt skulle kunna njuta denna hemliga stad :-)




Hotellet gick i Kinas färg, rött. Alla kineser älskar rött enligt mina kollegor.





Vi besökte en mat-gata som framkallade mer äckelkänslor än matlust...




Bostadskvarteren påminde som Shanghais



Prommis längst en liten sjö. Bargatan skymtar i bakgrunden





I helgen var jag som du min trogna läsare vet i Beijing. Jag ska vara helt ärlig och säga att min bild av Beijing inte ändrats sedan sist. Jag är inte stormförtjust i staden… Förra gången jag besökte Kinas huvudstad var det vinter och bitande kallt så trodde att de kunder bero på det. I helgen var det sommar och sol men staden har ändå inte riktigt fångat min hjärta. Jag tycker att staden är svår att greppa, den känns utspridd och lite spretig. I staden finns många breda vägar och öppna torg vilket gör att jag tycker att den inte riktigt sitter ihop. Jag känner inte heller av den härliga storstadspuls som Shanghai bjuder på och utan den tycker jag att konceptet med storstad försvinner. Beijing lockar ofta turister med att det finns mer av Kinesisk kultur här än i Shanghai. Det är sant, men just Kinesisk kultur får jag nog av ändå :-). Kanske upplever den "riktiga" kinaturisten det annorlunda.

 

Vad jag gillade under vårt besök var lugnet i "Temples of Heaven", alla spännande ätbara (?) insekter på mat-gatan och prommenaden runt en liten sjö. För att inte tala om den magnifika Kineiska muren! Allra bäst min Beijingresan var dock att jag fick dela den med min älskade syster Nina. Det var ett perfekt avslut på hennes underbara Kinavisit och jag tackar gudarna för att det bara är 1,5 vecka tills vi ses igen. Annars hade jag gråtit mig fördärvad när jag vinkade av henne i Beijing!

 

 

Kärlek

Sara



Kommentarer
Postat av: Krister

Jag håller helt med om att Beijing inte har Shanghai's tunga storstadspuls. Beijing är en lugnare stad. Det är definitivt två olika karaktärer på dessa platser.

Detta är som bekant ett ämne som man kan skriva en hel bok om. ;-)

2010-06-30 @ 09:40:47
URL: http://kristeribeijing.blogspot.com/
Postat av: Freedomtravel

Jag kan på sätt och vis hålla med. Beijing är en stad med mycket luftföroreningar och mycket folk, Den förbjudna staden blir lätt bara en stad med fina byggnader... platt. Det som gett mig en upplevelse av Kina och Beijing är faktiskt läsandet. Fem helt UNDERBARA böcker som gett mig Kinas historia, från olika vinklar här:

http://www.freedomtravel.se/2009/10/resa-med-bocker-kina/

2010-06-30 @ 21:40:27
URL: http://www.freedomtravel.se

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0