Män i överflöd

 

Enligt dagens tidning här i Shanghai föds det varje år 119 pojkar för varje 100e flicka i Kina. Om 10 år beräknas det finnas 24% fler män i Kina än vad det finns kvinnor, det är 24 miljoner singelmän. Så till alla singeltjejer, Kina är stället att åka för att finna en man!

 

 

Nä, skämt å sido. Anledningen till detta överflöd av kinesiska män är som bekannt att många kinesiska familjer föredrar pojkar framför flickor. Då de i många fall bara är tillåtna ett barn blir resultatet att många flickor aborteras bort eller "försvinner" vid födseln. Jag har faktiskt ingen aning om vad som är vanligast av de båda, dock är det olagligt att ta reda på ett barns kön innan det föds… Enligt mina kollegor är denna fruktansvärda kvinnosyn vanligast på landsbyggden och existerar inte i storstäderna. Jag tror dem, det är få välutbildade Shanghaineser som skulle göra sig av med sina döttrar (jag är inte lika övertygad om Shanghais underbetalda arbetare). Däremot fick Mickes kollega som födde två tvillingdöttrar i Shanghai medlidande från sjukhuspersonalen. Två barn men ingen pojke, en sådan otur!

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Charlotte

Jag läste också denna artikel fast i svenska DN.



Det kommer att bli problem i framtiden med alla dessa åldrade ungkarlar som ingen kvinna (gratis) tar hand om...Kinesiska staten är oroad över ökade statliga utgifter.



Inte konstigt för övrigt att de vill ha söner, det är ju deras ansvar att försörja föräldrarna om jag inte misstar mig? I brist på en offentlig sektor får man ju då förlita sig på de gamla traditionerna.



Är man välutbildad och därmed välbetald kan man ju emellertid strunta i traditionen och försörja sig själv även som äldre.

2010-01-11 @ 23:37:34
Postat av: sara

Ja, visst bygger det på gamla traditioner, sorgligt men sant. Dock är det intressanta att pojkar kostar mer än flickor I Kina. Här ska föräldrarna betala utbildning, brölopp mm för sina söner. Till flickorna ges inte dessa utgifter (på landet alltså). Men sedan är det ju sönerna som tar hand om sina föräldrar och döttrarna som lämnar hushållet. Som I så många andra traditioner.



Ska I vilket fall som helst bli väldigt intressant att se vad som kommer hända när Kina får 24 miljoner singelkillar….



KRAM

2010-01-12 @ 03:59:34
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Hej! Hittade din blogg av en slump! Hur kul som helst att läsa! Jag pluggade en sommarkurs i Shanghai förra året och det var fantastiskt! :)



Jag skulle dock inte bara rent av säga att det bara handlar om en annan kvinnosyn på landet. Det är tyvärr till stor del också en ekonomisk fråga. Du kan nämligen skaffa dig fler än ett barn, men du måste då betala böter för det. Är du högutbildad är chansen större att du har råd med bötesbeloppet. Det finns fler undantag från 1-barns-regeln (exempelvis minoriteter, föräldrar som förlorar sina barn i naturkatastrofer bl.a.), men tyvärr kommer det att ta tid att ändra på snedfördelningen som finns i landet.

2010-01-12 @ 04:34:06
URL: http://milkchocolateandcookies.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0