Gurkmetoden


En vanlig gurka består till cirka 96 % av vatten. Det övriga är mest cellulosa (kostfiber). Kostfiber är i och för sig nyttigt, men cellulosa är osmältbart för människan, och energiinnehållet i gurka blir därför lågt: 59 kJ (14 kcal) per 100 g gurka. Gurka har en ringa halt av C-vitamin. - Wikipedia



Jag har fått munsår, igen. Nu vet jag dock hur mina läppar skulle sett ut om jag fått för mig att pumpa silikon i dem :-) Stora och svullna, AJ! Mina kollegor har som vanligt tips och trix för det mesta, så även för mina ömma sår. Munsår behandlar man enligt kinesisk medicin med gurka. Jag ska äta massor av gurka och lägga gurka på mina sår. Jag kan bara låta gurkan ligga där ett tag eller gnugga den mot huden. Munsår beror nämligen på att kroppen är överhettad och då ska man behandla den med "kall" mat. Gurka är kall mat, morot är varm mat. Jag ställer mig något skeptisk mot gurkmetoden…






Kärlek
Sara


Kommentarer

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0