En vecka i Shanghai

Då bloggandet vilat några dagar och jag inte skrivit så mycket om pappas, Cecilias och Fabians besök slår jag ihop hela veckan och ger er deras Shanghaiupplägg. Kanske får du några tips inför din resa ;-) Alla Bilder går att göra större genom att klicka på dem.


DAG 1






Jag hämtar ett trött gäng på flygplatsen. Vi kramas och åker hem för någon timmas vila innan det bär av till tygmarknaden. Gänget beställer skjortor, kavaj, byxa och vinterjacka. Även jag råkade beställa två skjortor. Jag kan inte hålla emot då de bara kostar 85 kr st! Vi tar en promenad i ett kinesiskt bostadsområde. Tittar in i spartanska boende och förundras över all märklig mat som säljs på gatorna. Kvällen avslutas på Lost Heaven där vi käkar kinesiskt.




DAG 2

Tyvärr är batterierna slut i kameran denna dagen så ni får nöja er med det skrivna ordet.

Jag och Micke jobbar. Gänget käkar en lunch på M on the Bund. En västerländs restaurang med fantastik utsikt över Shanghais skyline. Det promenerar bort till Gamla staden och strosar runt i de vackra kvarteren byggda i äkta kinesisk stil. De strosar även runt i Yuyang Garden, en kinesisk trädgård känd för sin skönhet. Under tiden gänget väntar på att Micke och jag ska jobba färdigt tar de en fotmassage. På kvällen lär vi oss att laga dumplings med hjälp av en kinesisk kock. En favvorit i repris efter Therese och Anders besök.




DAG 3




 


Nyårsafton! Micke och jag jobbar. Gänget kommer och hälsar på kontoret och följer med på lunch med mina kollegor. Det blir en äkta kinesisk lunch med runda bord och många kineser. Pappa njuter av kinamaten! Gänget åker vidare till Pudong, den delan av Shanghai där alla coola skyskrapor finns. De åker upp i Pearl Tower, Shanghais kända TV torn. Där går de på glasgolv och tittar på staden som aldrig tar slut. På kvällen gör vi oss nyårsfina och åker till Kagen Teppanyaki. Där äter vi mumisg japansk mat i en lyxig omgivning. Vi njuter av både maten och sällskapet. Vi beger oss hemåt igen och får trängas med alla tusentals kineser som alla vill få en titt av de kändisar som har spelning precis utanför oss. Tolvslaget firar vi på balkongen och hamnar mitt i ett fyrverki utan dess like. Jag trodde att det utlovade fyrverkeriet skull bli mesigt, jag kunde inte haft mer fel! Det var the fyrverkeri of our lives!



DAG 4



Vi äter långfrukost och pratar om det helt underbara fyrverkeriet från gårdagen :-). Sedan bär vi av mot fejkmarket för shopping. Och shopping blir det! Pappa och Cecilia kom med tomma väskor och en lååång shoppinglista. Med hjälp av deras shopingmood och mina prutninsfärdigheter blev det MÅNGA fynd. Jag var dock väldigt noga med att inte låta dem pruta själva, medkänsla och fejkmarket går bara inte ihop! Helt slutkörda beslutar vi oss för att skippa kvällens inplanerade akrobatikshow och tar istället en liten prommis på Shanghais stora shoppinggata, Nanjing Lu. Där tävlar neonljusen om uppmärksamhet och det går nästan att ta på den intensiva storstadspulsen. Väl hemma däckar vi i soffan med var sitt glas rött.

 

 

DAG 5




Idag åker vi till Shanghais akvarium för att Fabian ska få se på riktigt stora fiskar. Det visar sig vara en upplevelse som passar för alla åldrar! De har en 150 meter lång undervattentunnel som man går igenom. Där är man mindre än en halvmeter från hajar, havsskölpaddor och andra fiskar. Coolt! Vi äter lunch på en av stadens bästa dumplingsrestauranger som råkar ligga i stadens storsta shoppingcenter, Super Brand Mall. Sedan åker vi till glasögonmarknaden och beställer BILLIGA BRILLOR. Kvällen spenderas på en kinesisk restaurang som serverar mat från provinsen Sichuan. Det var gott men SPICY! Vi hinner även med ett besök på baren People Seven där vi dricker coffe in flames.

 

 

DAG 6







Gängets sista dag i Shanghai. Vi går på den berömda Westin brunchen och dricker skumpa till det sprutar ur öronen på oss. Sedan tar vi en skön prommis i TaiKan Lu och tittar på alla designprylar som går att finna där. Kvällen spenderas inom hemmets fyra väggar. Pappa lagar varma mackor med svampstuvning och jag och Fabbe kramas hela kvällen. Jag fäller en tår eller två innan jag somnar då gänget åker till Peking morgonen efter. Saknar dem redan! Min älskade Micke torkar mina tårar och jag somnar i hans famn.


♥ Vi har haft en UNDERBAR vecka; Shanghai, gänget, Micke och jag ♥ 




Kärlek
Sara


Kommentarer

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0