Det räcker med ett?

Det är vanligt i Kina att reklam är baserad på lyckliga familjer med ett barn. Att jämnföra med Sverige där idealfamiljen ofta symboliseras med två barn.

 



Om man frågar en kines om vad de tycker om sitt land så får du ofta svaret "good, but to many people". Ett förståligt svar då de knatar runt över 1 miljard kineser i Chinaland. För att försöka begränsa antalet kineser infördes 1979 den omtalade enbarnspolitiken (计划生育`= jìhuà shēngyù = födelseplanering) i Kina, varje familj får bara lov att skaffa ett barn. De flesta kineser jag känner är helt med på noterna gällande den enbarnspolitik som råder i landet och tycker att den är bra. Jag kan dock inte låta bli att undra om de verkligen tycker att det är ok att regeringen bestämmer hur många barn man får ha eller om de "lärt" sig att tycka att det är bra…

 



Att inte själv få bestämma över hur många barn man vill ha anses vara ett grovt brott mot de mänskliga rättigheterna (Kina är dock inte känt för att värna om varje individs rättighet utan värnar om den stora massan). Den officiella ståndpunkten i Kina är att alla familjer UPPMUNTRAS till att bara skaffa ett barn med hjälp av ekonomiska incitament men att det inte finns några tvång. Det är även den bild jag fått av mina kinesiska kollegor i Shanghai. Toy Reid, som arbetar för kongressens exekutiva kommission om Kina, menar motsatsen. Han har genomfört omfattande forskning och funnit att "De mest kränkande former av tvång används för att upprätthålla födslobegränsningarna. Tvångsaborter och tvångssteriliseringar förblir vanliga i många delar av Kina". Enligt honom belönas några provinser i Kina efter hur många sterilisationer de genomför. I en annan provis erbjuds 3000 kr till den som anmäler en "oplanerad" graviditet. Toy Teid berättar fruktansvärda historier om kvinnor som tvingas att abortera, i många fall är det inte bara barnet som dör utan även mamman. Läs mer om detta hemska brott mot mänskliga rättigheter här.

 



Jag tror på Toy Reids forskning. Jag tror även på mina kollegor som hävdar att den enda följden för ett extra barn är böter. Kina är ett stort land och olika regler verkar tillämpas på olika typer av männsikor. De männsikor som bor, jobbar och lever i Shanghai kan lätt informera omvärlden om deras Kina. Den hårt slitande kinesen på landen har inga möjlighter att göra sin röst hörd, de har heller ingen aning om vilka rättigheter en männsika har. Det är för mig uppenbart att varje kines har olika värde och behandlas därefter.

 



Här kommer några stolpar om hur Kinas enbarnspolitik sägs fungera. Notera att detta är hur JAG förstått det hela, det är svårt att veta helt säkert i Chinaland.

  

·         Man får bara skaffa ett barn per familj.

·         Om ditt första barn är handikappat får du skaffa ett till.

·         I en del områden på landsbyggden får du sedan 2007 skaffa ett barn till om det första är en flicka.

·         Om både du och din partner är ensambarn få ni skaffa två barn.

·         "Straffet" för varje "extrabarn" du skaffar är böter. En årslön av det du tjänar per barn. Du blir även av med alla bidrag relaterade till dina barn.

·         Alla rika kineser kan skaffa hur många barn de vill. De tjänar ändå så mycket pengar att böterna spelar föga roll.

·         På fattiga landbyggden går det inte att kontrollera hur många barn de finns i varje familj. De är även så fattiga att de aldrig kommer att kunna betala en bot.

·         Om du jobbar inom partiet ska du föregå med gott exempel och bara skaffa ett barn oberoende av ovan undantag.

 

 

Jag avslutar med frågan som mina kollegor inte har rätten att svara på, Hur många barn vill du ha?




Kärlek
Sara


Kommentarer
Postat av: Anna G

jag vet faktiskt inte om jag vill ha barn men är glad att jag har rätt som svensk medborgare att själv välja.

2010-01-12 @ 18:57:11
Postat av: Anonym

jag vill ha två om jag bara lyckas hitta ngn man ngn gång......

2010-01-12 @ 21:36:12
Postat av: sara

Åk till Kina, här finns tydligen många singelmän. o om de gifter sig med en utlänning får de ha fler barn :-)

2010-01-13 @ 02:39:44
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0