På väg!


Imorgon får vi uppleva riktigt vinter! Med snötäckta granar istället för palmer!
 

 

 

Ikväll mina vänner åker vi HEM! Shit vad vi längtar! Inte ens det faktum att vi nu lämar Shanghai 04.30 istället för 23.30 kan få oss på fall. Vi är ju på väg hem!

 

 

Vi kommer ikväll att kämpa med ett mindre logistik-problem. Att klämma ner alla julklappar samt vinterkläder för 2 veckor i våra "små" väskor. 20 kg försvinner alldeles för snabbt. Jag försöker ta med mig så lite kläder som möjligt, mest för att jag vill kunna fylla väskan med svensk shopping på vägen hem. I år planerar jag att stoppa väskan full med leverpastej, ost och filmjölk. Har sett lysande exempel på att man kan göra egen filmjölk, om man bara har lite att börja med.

 

 

Förutom att packa planerar vi också att göra ett besök i gymmet innan take off. Långflighter är jobbiga och ju tröttare kroppen är ju lättare är det att sova bort resan. Vi höst imorrn vänner, då från Sverige!!!

 

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Oscar



Kommunicerar du endast på engelska på din arbetsplats? Läste du kinesiska före du åkte till Kina? Hur kommer det sig att IKEA valde just dig för tjänsten?



Jag läser kinesiska nu parallellt med mina ekonomi studier. I framtiden vill jag bosätta mig i Kina och arbeta för ett svenskt företag. Hur ser arbetsmarknaden ut i Kina inom finans/logistik/marknadsföring? Eftersom fler internationella företag flyttar sina verksamheter till Kina och landet har ett ökat BNP tryck på ca 7-10% per år tror jag deras ekonomi kommer gå om USA (om den inte redan har gjort det).

2010-12-17 @ 18:51:10
Postat av: sara

Hej Oscar!



Ja, jag jobbar enbart på engelska på IKEA. Läste lite lite kinesiska innan vi lfyttade ut men bara så att jag kunde säga hej och räkna till 10 :-). IKEA valde mig pga av mina andra egenskaper/kunskapar men inte kinesiskan.



arbetsmarkanden i Kina är generellt ganksa bra. Alla jag känner som velat jobba har fått jobb. Däremot kanske inte lönen varit så hög som man räknat med.



Lycka till!

2010-12-20 @ 08:36:57
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0