Katrin, Shanghai med barn

av gästbloggaren Katrin (Mickes syster) som hälsade på oss två veckor i Juni tillsammans med sina två barn, Elliot 8år och Malva 1,5 år










Klick, klick, klick – ja det är nog det bästa sättet att summera min och mina barns upplevelse av Shanghai.. Vår semester blev inte bara förevigad i vårt fotoalbum utan även i hundratals kinesers. Jag, som alla mammor, anser så klart att mina barn är sötast i världen, men aldrig tidigare har så många andra delat den uppfattningen. I Kina väcker blonda, blåögda små sötnosar som Malva tydligen stor uppmärksamhet och vi har blivit fotade och filmade av totala främlingar om och om igen. De första gångerna var det rätt kul och lite smickrande, men ganska snart blev det riktigt jobbigt, framför allt för storebror Elliot. Värst var det på de mer turisttäta platserna, där kamerorna redan var framme och redo att användas. Vi blev turistattraktionen istället för det vi åkt dit för att titta på.

 


Men det är inte bara kinesernas nyfikenhet och fascination för mina barn som har präglat resan. Shanghai är på många sätt också en väldigt barnvänlig stad. Redan på flygplatsen fick vi gå före i alla köer och ta VIP-linjen genom tullen. Jag har nästan aldrig behövt dra vagnen ensam upp eller ned för en trappa, någon har alltid kommit fram och hjälpt till. Och trots att Malva ibland har varit både trött, busig och riktigt gnällig under kvällarnas restaurangbesök var det aldrig någon som verkade irriterad eller rynkade näsan åt henne.

 


Resan i stort blev, trots fotomodellande, en hit för åttaårige Elliot. Mest för att han fick så mycket tid och bus med morbror Micke och Sara, men också en hel del häftiga upplevelser. Den största upplevelsen för honom var nog att köpa billiga bakugankulor (leksaker) på Fakemarket. Men besöket på Shanghais akvarium, ERA-akrobatshow och att få spela i en kinesisk spelhall tog rätt höga poäng de med. För lilla Malva, 1,5 år, var taxiresorna det allra mest spännande. Bara att slippa vara fastspänd i bilstolen var ju helt underbart, men sen alla spännande hus, alla bilar och alla lampor och neonljus. Hon tillbringade de flesta taxiresor med att peka ut genom fönstret och säga ”där” eller ”uuuj”.

 


Jag då, vad var det bästa för mig? Jag älskade alla kontraster, kulturkrockar, att bara gå på gatan och insupa atmosfären. All den goda maten. Lyxen och  att ha råd att skämma bort mig själv på ett sätt som jag aldrig skulle ha haft hemma. Shopping, definitivt, och om jag inte haft med mig en åttaåring som hatar att gå i affärer hade det säkert blivit mycket mer av den varan. Och givetvis att få så mycket kvalitetstid tillsammans med Micke och Sara.

 


Så ett stort tack för två underbara veckor, fullproppade av upplevelser. Vi kommer gärna tillbaka! Ska bara spara i några år först...






- Katrin


Kommentarer

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0