Oss kollegor emellan



Fikapaus eller kramkalas?

 

 

 

Relationer kollegor emellan är något annorlunda i Kina än hemma. I Kina är det vanligt att man är vänner snarare än kollegor varför det i många fall kan vara svårt för kineserna att vara helt ärliga i business. Det är viktigare att behålla en bra relation än att göra rätt beslut för företaget... En mer ytlig aspekt på kollegor och relationer är att mina kinesiska kollegor är mer fysiska mot varandra än vad mina svenska kollegor var. De kramas, klänger och håller handen, ungefär som svenska tjejer i åttan :-). En fikapaus förvandlas gärna till ett kramkalas!

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Jag minns det där från Vietnam också! Vi lärde känna några tjejer när vi var där, och de ville gå och hålla handen jämt och var väldigt fysiska.

En kollega sa en gång till mig att "asiater, de är så barnsliga på nåt sätt!". Och det kanske är det här lite annorlunda sättet, som gör att vi kan uppfatta det så tänker jag...

2010-04-22 @ 19:47:36
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: sara ♥

jag uppfattar faktiskt oxå asiaterna/kineserna som lite barnsliga... hello kitty, fnitter etc gör att de ofta ger ett lite barnsligare intryck hos oss stela västerlänningar :-)

2010-04-23 @ 03:15:31
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0