Sifferleken

Under morgonens kinesiska-lektion lärde jag mig allt om kinesiska siffersystemet. Som det mesta i Kina så finns en djupare mening till allting och de olika siffrorna är så mkt mer än bara en siffra för kineserna. Här är några exempel:

Siffra           Kinesiskt uttal                betydelse

4                  si                                  rimmar på död. Ingen bra siffra
8                  ba                                ba rimmar på fa som betyder rik. 8 är en bra siffra
14                shisi                           låter som "att dö" största otursnumret
518             wobaishiba                låter som "jag vill bli rik" bästa numret
12580       yi er wu ba ling        låter som "jag kommer att hjälpa dig" Detta är ett telnummer som ägs av regeringen och är ett nummer dit du kan ringa för att få hjälp med allt och ingenting. Fiffigt va?!     

Kärlek
Sara
      


Kommentarer

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0