individen JAG

Från det ena till det andra. Jag får alltid lite ångest när jag bloggat för mycket om det ytliga Shanghai livet och känner att det är dax att mixa med en djupare iaktagelse. Det vore ju förfärligt om jag togs för en ytlig mode eller partybloggare. Får erkänna att dessa bloggar drar lite större publik än jag men som en intellektuell kvinna är det viktigt att sticka ut från bloggmängden :-)

På tal om att sticka ut. Jag (och du) är uppfostrad med vetskapen att det är viktigt att sticka ut, att kunna leverera ngt som ingen annan kan, att göra sitt CV unikt och kläcka de mest innovativa ideerna. Vi är vana vid att ta plats och att uppmuntas till att alltid säga vår mening. Vi är individualister. På kinesiska finns inget motsvarande ord, det finns inget som heter indivdualist, närmast ligger ordet självisk. Kinserna har lärt sig att det fågel som flyger utanför flocken blir skjuten först och att det träd som är längre än alla andra får ta emot den hårdaste vinden. De har lärt sig att det är viktigast att tillhöra gruppen och att oliktänkade är farligt. Under mitt halvår i Shanghai, mångmiljonstaden, har jag inte sett en enda punkare. Inte någon med pircing eller knallblått hår. Att jämnföra med London eller New York som kryllar av individer, som alla strävar efter sitt unika jag. Jag tror att det kommer att dröja länge innan kineserna får ta del av lyxen att få lov att vara sig själv, att få lov att stick ut och vara annorluna. Men jag ser fram emot den dagen det ändras. Jag tror att jag kommer att tycka om synen av ett gäng exakt likadana kina punkare :-).

Kärlek
Sara

Kommentarer

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0