Ayi

Vår ayi veckohandlar åt oss. Du vet den där tåkiga "måste bara köpa mjölk" shoppingen. Nice tycker jag som tycker att " måste bara köpa mjölk" är den tråkigaste vardagssysslan av dem alla. Ja, jag diskar hellre :-)

Vår ayi tar sitt jobb på stort allvar och lägger ner mycket energi på att köpa det vi tycker om. Vi har tex råkat säga att vi tycker om cola, nu har vi alltid minst 10 cola flaskor i kylen. Ibland tar nästan colaflaskorna över hela kylskåpet och vi får knappt plats med smör och ost.  Häromdagen nämde Micke att han tycker om en kiwi, nu har kiwi för ett helt fotbollslag :-) Det är ju bra att hon tar oss på orden!


Ayi betyr rakt översatt "tant" eller "aunty" på engelska. Ayi kallar man äldre kvinnor som man inte har en nära relation med. Till exempel kallar mina kollegors barn mig för ayi. Även städerskor/städare går under begreppet ayi. Kineserna tilltalar ofta inte en ayi vid namn utan säger just ayi. Jag tycker om ordet "ayi".

Det är väldigt vanligt att ha en ayi i Kina. Kineser, expats och även studenter har ofta en ayi. Det kostar inte många kronor och hittar men en bra och ärlig ayi är de GULD värda!

Kärlek
Sara

 


Kommentarer
Postat av: Anette

Vilken lyx, att "mamma" bor hos dig. Det önskar jag ofta. Tänka att bara lämna disken framme och sen är allt skinande blankt när man kommer hem.



Vi här hemma är minsann lite avis på dig, men jag som fyllt "27" hade nog inte orkat i ditt tempo med att ni hittar på hela tiden, men det verkar fantastiskt roligt att uppleva det ni gör!



Kram från en Anöt(te)

2009-11-20 @ 13:23:16
Postat av: Maria

Ja tänk om man kunde fått tag på en sån. Då skulle jag sitta på golvet i Teas rum nästan hela tiden och dricka cola och äta lösgodis :D. Vid närmare eftertanke är jag tacksam att jag inte har någon "Ayi". ;)

Kram

2009-11-21 @ 17:01:34

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0