kinesisk opera

Ikväll ska jag och min nya snygga HM kjol på kinesisk opera. Det är för övrigt veckans ladies night så vi lämnar våra grabbar hemma. Tror att de ska basta och dricka öl.


nya favvokjolen :-)

Kinesisk opera är en form av drama, på kinesiska vanligen kallad xi (戏), "teater"/"föreställning" eller xiqu (戏曲), "teatervisor", som blandar sång, musik, teater och akrobatik. Den vanligaste varianten är Pekingopera eller jingju (京剧, "huvudstads-teater"). Den har en nationell snarare än lokal karaktär. Den växte fram i slutet av kejsartiden (mitten av 1800-talet) och konkurrerade snabbt ut den dittills dominerande operaformen kunqu. Jämfört med sydligare former av kinesisk opera är jingju högljudd med mycket bruk av slaginstrument, gäll sång och gälla instrument som exempelvis jinghu, en mindre variant av det vanliga stränginstrumentet erhu. Den har också en relativt stor akrobatisk (wu, "krigisk") repertoar.

Vad säger du, kinesisk opera eller bastu?

Kärlek
Sara

 

 


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag hade nog helst valt bastu men dig följer jag ju var helst du vill gå. Säger du opera så får det bli det. ;) Puss

2009-11-21 @ 16:57:27
Postat av: sara

Min fina Maria!!!

Allra helst hade jag ju varit med dig!!!



KRAM

2009-11-22 @ 07:55:49
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0