Crème fraiche

Just nu tänker jag mycket på mat, svensk mat. Jag saknar ALLT, osten, filmjölken, sallad, husman, grädde, godis, rotfrukter, jordärtskockor, färsk pasta, bröd…. Det finns lixom inget stop. ICA till Shanghai NU är min nya slogan.

Idag saknar jag speciellt creme fraiche, detta kökets mirakel. Vad bli inte gott med en klick creme fraiche? I pastasåsen, till köttet, till laxmackan, på tacos, i pajen, stuva svampen i… Man kan få tag på creme fraiche här. Men då är den inte svensk så smaken är inte helt hundra, sedan kostar den 40 kr burken…. Allt är inte billigt i Shanghai.


Klassikerna! Jag tröttnar aldrig på dessa kökets måsten.

Den lyxiga!

FAVVORITERNA! Jag saknar er!


Crème fraîche är grädde som har syrats något med en bakteriekultur. Den är dock inte lika syrlig som gräddfil. Crème fraîche är ursprungligen franskt, men är vanligt idag i de flesta europeiska länder. Noteras kan att svensktillverkad crème fraîche har mer gräddfilskaraktär än det franska originalet, som påminner mer om yoghurt i smaken.




Kärlek
Sara


Kommentarer
Postat av: Ubeauty

Besök min blogg där jag skriver om allt möjligt i kategorierna Bakelser, Kärlek, Naglar, Självförståelse/Psykologi, Skönhet/Smink/Mode =)

2009-11-19 @ 11:00:01
URL: http://ubeauty.blogg.se/
Postat av: Chiliflake

Här i Mexico saknar jag Kalles Kaviar, lösgodis och tunnbröd.

Vi kanske borde starta en exportfirma för svensk mat...!

2009-11-20 @ 01:55:07
URL: http://www.metrobloggen.se/chiliflake
Postat av: sara

åh, du hade gillat Shanghai, IKEA säljer både tunnbröd och kaviar :-)



Lösgodis är dock ett minneblott. export vore inte alls fel!

2009-11-20 @ 03:04:36
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0