Betyg

Just nu håller vi på med den årliga utvärderingen av alla anställda inom IKEA shared service, Shanghai. Precis som i Sverige ska vi chefer ge feedback till våra anställda, diskutera hur jobbet går, vart man vill, lön etc. Förutom det ska även varje anställd får ett betyg mellan 1 och 5. 20% ska tilldelas de högsta betygen, 20% de lägsta vilket innebär att vi chefer får göra detta ihop. Skumt tycker jag som aldrig hört talas om att anställda får faktiska sifferbetyg… Men jag förstår det, mina kollegor gillar att göra allt konkret och mätbart, även abstrakta ämnen så som "IKEA kulturen". Vi kommer alltså ge folk betyg i hur mkt de anpassat sig till IKEA kulturen….. Ja, ja.


Vi har många skillnader i tankesätt vilket blir mycket tydligt när vi ska betygsätta värderingar. Min chef hävdar bland annat att man inte kan ge annat än medelbetyg till någon som varit mammaledig. De har ju varit borta I hela 3 månader. För en gång skull lyckades jag faktiskt behärska mig och därmed med hjälp av saklig argumentation ändra denna tankesyn. Heja mig!  Nu kan även mammor få höga betyg!


Ser fram emot att se vad jag får för betyg.


IKEA Shared Service, Shanghai. Ser du mig?



Kärlek
Sara


Kommentarer
Postat av: Maria

Hahah!!! OMG! Jag vet inte ens vad jag ska säga ;)

2009-11-26 @ 20:55:08
Postat av: sarasara

I know! de e galna!

2009-11-27 @ 02:22:03
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Anna G

jag undrar: är det IKEA-standard att fördela betygen eller är det bara på ditt kontor man gör så? luktar gamla gymnasiebetygen lång väg...

2009-12-01 @ 10:22:59
Postat av: sara

Hej anna!



Jag tror att det bara 'r på mitt kontor vi ger betyg. ikea har ett årligt "itvecklingssamtal" med alla anställda men tror inta att alla får betyg. e lite skumt faktiskt!

2009-12-02 @ 07:38:17
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0