Whats your name?

De flesta kineser som är i kontakt med västerlänningar har ett engelskt namn. På västerländska bolag så som IKEA så använder man bara de engelska namnen, även mellan kineserna. Det är vanligast att man skaffar sig ett engelskt namn i 20 års ålder, man väljer sitt namn själv. Vanliga namn är Tiffany, Candy eller Kitty. På IKEA har vi en Helmut och en Rambo. Andra exempel följer nedan.

 








Det är också vanligt att vi västerlänningar får ett kineskt namn då vi flyttar hit. Det har både jag och Micke fått. Dessa används nästan aldrig utan är mest för visitskortets skull :-). Det är våra kollegor som valt våra namn och tanken är att de ska påminna om våra västerländska namn. Mickes namn låter ungefär Wei Ming Kai och betyder typ smart och öppen. Kai är namnet på en stor och framgångsrik kinesisk krigare. Mickes namn är så bra att det ofta går ett imponerande sus genom salen då han presenterar sig (jag skojar inte). Mitt namn är inte lika imponerande. Det låter ungefär "Lin Qiu Si" och betyder "thinking in the forest of autom". Jag försökte få namnet "den tänkande draken" men det fick jag inte för mina kollegor, det var tydligt inte passade för västerlännignar. Well well.




Mitt visitkort, mitt namn står längst upp




Mickes visitkort, hans namn står längst upp




Vad skulle du vilja heta?


Kärlek
Sara


Kommentarer
Postat av: Charlotte

Haha vilka fantastiska namn! Roligt att man bara får ett namn så där eller att man själv kan välja ett västerländskt namn. Vi borde importera denna sedan till Sverige.

2009-12-08 @ 12:47:48
Postat av: Martin

Hej!



Hittade din blogg och måste säga att jag tycker den är väldigt intressant och det är roligt att läsa om era erfarenheter av Kina och kineser. Jag jobbar själv för Inter IKEA i Singapore och känner igen mig i en hel del av dina beskrivningar om hur det är att jobba i ett asiatiskt land och alla utmaningar det innebär!



Var bara tvungen att skriva en kommentar på detta inlägget eftersom jag också tycker det är helt underbart med alla tagna namn, jag har ganska ofta kontakt med en kille som heter Elephant och arbetar på trading i Kina... : )



Ha det bra!

Hälsningar

Martin

2010-09-22 @ 07:31:07
URL: http://tinamartinsingapore.blogspot.com

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0