Tio frågor om bloggen





Malin
har skickat en utmaning till mig som går ut på att svara på tio frågor om att blogga. Tack Malin! Här kommer mina svar.




1 – Hur länge har du bloggat?

Jag har bloggat i snart två år. Första blogginlägget skrev jag dagen innan vi flyttade till Kina, närmare bestämt den 30e mars 2009. 


2 – Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
För många:-). Det är så lätt att fastna i det enorma bloggträsket, det finns ju så många bra bloggar. Sedan har jag fått en massa blogg-vänner att hålla koll på :-). I min länklista till höger hittar du mina favoritbloggar, ett tiotal av dem följer jag dagligen.


3 – Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar?
De flesta bloggar jag läser är "dagboksbloggar" eller livstilsbloggar, dock med två tydliga teman. Inredning eller utlandssvenskar.

 

4 – Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Oj, det har jag aldrig frågat. Men det tror jag. Självklart visar jag inte "hela mig" på bloggen men den del jag väljer att blogga om är äkta. Kanske kan någon av mina vänner svara på den?

 

5 – Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag har faktiskt ingen genomtänkt gräns på min blogg så på det viset vet jag inte om jag kan tänja någon gräns :-). Jag bloggar medvetet väldigt lite om mitt jobb och om mina relationer, mest för att jag inte vill lämna ut någon annan. Den profilen har jag hållt genom hela min "bloggkarriär".

 

6 – I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Det där med bekräftelse spelar nog roll, men mest bloggar jag för att det är så kul!

 

7 – Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Ja, det har jag faktiskt. Hanna som är en av dem jag umgås allra mest med nu träffade jag via bloggen.

 

8 – Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja, det kan det säkert. Jag blir faktiskt förvånad när jag läser kommentarer på större bloggar och på bloggkommentatorerna. Det finns många elakingar ute i cybervärlden som skriver väldigt hårda ord till bloggare. Det hade skadat mig. Sedan går det inte att förneka att man bygger sig en väldigt offentligt image när man bloggar som kan vara svår att skaka av sig. Thank god för att jag inte bloggade när jag var 14 säger jag bara :-).

 

9 – Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Att blogga tar onekligen en hel del tid, sedan börjar man fundera över sitt liv i blogginlägg. En annan nackdel är att man "måste" bära med sig en kamera överallt.

 

10 – Tror du att du fortfarande bloggar om två år?
Jag tror faktiskt det. Om vi fortfarande bor i Kina kommer nog mitt bloggande att se ut som det gör idag. Om vi bor någon annan stans bloggar jag nog i någon annan form.

 

Jag skickar frågorna vidare till två bloggerskor jag är nyfiken på; Christin och Johanna





Kärlek

Sara

 



Kommentarer
Postat av: Fnulan

TAck för att du va med! Å det är ditt fel att jag fastnat i bloggträsket... fy dig!

2011-01-26 @ 11:17:31
URL: http://fnulan.se
Postat av: Charlotte

Jag tycker att du är dig själv på bloggen! Visst är det alltid en viss sida som man visar genom bloggen men du kan stå för allting du skriver, det är jag säker på.

2011-01-27 @ 13:13:23
Postat av: Anette

Din blogg är bäst! av den handfull jag följer. Det är så spännande att läsa om hur det är att leva i Kina. Och så känns det som ett trevligt sätt att hålla kontakten på, även om det är rätt mycket "envägskommunikation". Vi här på ditt gamla jobb glömmer dig inte då vi rätt ofta pratar om vad du skrivit.

Kram på dig.

2011-01-28 @ 09:47:23

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0