Bra mellis?


I ärlighetens namn hade jag gärna käkat just detta till mellis. Men nu är det andra bullar som gäller, har du några nyttiga mellis-tips?

 

 

 

Anette, min fina fd kollega från Anoto ska kicka igång en utmaning hon med, hejja Anette! Dock behöver hon hjälp med mellanmål tips som ska intas på jobbet. Så jag tänkte att vi kan hjälpas åt allihop med mellistips!

 

 

Mellanmål är faktiskt det jag har mest problem med också. Jag kan ju inte flexa, varken med lunch eller arbetstider. Jag äter således alltid lunch klockan 12, sedan jobbar jag till klockan 6 och ofta tränar jag direkt efter jobbet. Dvs, ingen kvällmat förrän vid nio. Självklart behövs det ett bra och stort mellis vid 4 så att kroppen orkar med träningen. Just nu äter jag oftast yoggi och muslie tillsammans med en frukt. I Shanghai är det näst intill omöjligt att få tag på osötad yoghurt (antingen får man göra egen eller betala 80kr/l) så det blir inte supernyttigt med den söta yoggin.

 

 

Så vänner, har du några tips på bra mellanmål som kan ta en igenom ett hårt träningspass. Kriterierna är att det ska vara nyttigt (inget socker), gå snabbt och smidigt att svänga ihop och gå att intas framför datorn. Shoot!




By the way tjejer, jag insåg nyss att detta är den 4e och sista veckan på utmaningen så kör hårt!!!

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Ida

Kul tema med mellanmålstips!



För mig funkar det så att ju mindre kolhydrater (och framför allt snabba) jag äter till lunch desto längre klarar jag mig under eftermiddagen utan att bli dödshungrig, sötsugen och orkeslös. På en pastalunch kl 12 blir jag jättehungrig igen redan vid 14:30 vilket är ganska värdelöst. Mitt bästa tips är alltså att äta mer protein och fett på bekostnad av kolhydraterna till lunch (kött/fisk + grönsaker och fett i form av sås/ost/smör/avocado/oliver typ)och på så sätt knappt behöva äta mellis.



Om jag någon gång behöver mellanmål äter jag helst

- kokta ägg (superenkelt att ta med sig i väskan)

- en avocado

- nötter

- fet yoghurt gärna med riven kokos och kanel (favvo just nu)

- makrillfilé i tomatsås

- några skivor ost



Jag föredrar att inte äta frukt till mellanmål eftersom det bara gör mig hungrig igen efter en timme. Däremot äter jag ibland frukt direkt efter träningen när musklerna skriker efter snabb energi. Om man vill äta frukt till mellanmål tror jag det är bra att kombinera det med något fett/proteinrikt så att man klarar sig längre (kanske några skivor ost, lite nötter eller keso?).



Detta funkar för mig. Ser fram emot att läsa era andra tips!

2011-01-26 @ 13:34:51
Postat av: floosan

Åh shit va gott det såg ut, är du säker på att det inte är nyttigt? ;)

2011-01-26 @ 15:12:23
URL: http://blogg.mama.nu/floosan
Postat av: Sångfågel

Har läst din blogg och fastnat! =) Och NU äntligen ska jag skriva ett inlägg: Jättebra inlägg här ovan - och kanske relativt enkla att få tag på i Kina. Min favoritmellis = Keso! :)Blanda med äpple i små bitar och strö över lite kanel - känns nästan som efterrätt. Eller blanda med lite nötter som ju också är den bra fettkälla.Dessvärre kanske det inte finns att få tag på keso i Kina?!? Kvarg (kesella) är ju också en bra produkt - men kanske ännu svårare att få tag på?

2011-01-26 @ 15:40:16
Postat av: Christin

Shit vad läskigt! Har tänkt på mellis-inlägg skitlänge! Var ganska färdig över att jag skulle skriva ett idag...



Och vad spännande med bloggfrågorna!! Tänker nog ganska lika som du men ska försöka klura ut egna svar NU!



Vi var förresten i Vietnam under kinesiska nyåret. IGEN HIT! allt var stängt och alla underliga tillfälligheter skylldes på happy fucking new year ;)

2011-01-26 @ 16:41:59
URL: http://piccolacasa.wordpress.com
Postat av: Mia

http://chocolatecoveredkatie.com/baby-making/

2011-01-26 @ 18:53:39
Postat av: Malin W-H

Hej!

Kul inlägg med tipps till mellanmål.

Jag håller med om Keso, blanda med avocado, har du både frukt och nyttigt fett.

Jag brukar äta en energybar innan träningen, funkar bra för mig. Kolla dock så det är en bar som inte har för mycket kolhydrater om man inte vill gå upp i vikt. Jag beställer från Bodystore, vet inte om de skickar till Kina dock :-)



2011-01-26 @ 19:16:36
Postat av: sara ♥

Oh vilka bra tips ni kommer med, keso verkar vara en vinnare :-)

2011-01-27 @ 05:18:26
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0