Where to go?

En översikt över Shanghai. De mest centrala delarna av Shanghai är de områden som är märkta Huangpu och Luwan. Det är här det mesta händer.

 

 

 

 

Om du så är turist eller funderar på att bosätta dig i Shanghai så kan det vara bra att ha lite koll på Shanghais karta. Så här kommer en liten skola om Shanghai.

 

 

Shanghai delas i två delar av den stora flod (Huangpu river) som flytter mitt igenom staden. De två stadsdelarna heter helt enkelt Puxi och Pudong, väster och öster om floden. Puxi är det "gamla" Shanghai och den del av staden som funnits med längst. Pudong var åkermark länge men under 1980-talet förvandlade man åkrarna till ett skyskrapstätt bostadsområde. Det är i Pudong Shanghais imponerande skyline står.

 

 

Även om Pudong verkligen är häftigt med alla dess skyskrapor så är det i Puxi allt händer. Jag måste säga att jag nästan bara åker över till Pudong när vi har Sverige-besök, ibland åker jag dit i något specifikt shoppingärende. Men när det gäller restaurangbesök, fredagsmingel, party eller fikor så är det Puxi som gäller. För dig som är här på semester rekommenderar jag dig att boka i dig på ett hotell i Puxi, det är ändå här du kommer att vara mest.

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Alexia

Jag förstår inte, var är Puxi? Allt till vänster?

2011-02-27 @ 18:33:58
URL: http://youngmarketer.blogg.se/
Postat av: sara ♥

Precis, Puxi är allt till vänster om floden och Pudong allt till höger.

2011-02-28 @ 10:33:02
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0