Klassikern


Ikväll slappnar jag av!





Godingar, det blir bara en snabbhälsning idag. Jag är helt slut efter några hårda jobbdagar och sov inget vidare i natt. Det var en massa jobbtankar som störde min skönhetssömn och idag känns det. Jag planerar att ägna kvällen åt rogivande aktiviter som yoga och ett nytt avsnitt av Greys Anatomy. Ni får så snällt hålla er till tåls till imorrn :-).

 

 

Jag har ju valt att hålla mitt jobb utanför lifeinshanghai men jag kan berätta att jag under denna vecka verkligen tampats med kulturkrockar. Jag har hittills varit ganska skonade från dessa men just denna veckan har jag stött på "klassikern". Jag har antagit att allt rullat på enligt rutiner men i själva verkar har min kollega uppäckt ett problem och bara låtit det vara, i flera månader. Kineserna förväntar sig att deras chef dubbelkollar allt de gör (inklusive rutinarbete) och sedan tala om för dem vad de ska göra om något går fel. Jag förväntar mig att allt är ok så länge ingen säger något annat. Kulturkrock. Och puh, det har varit lite kämpigt att reda upp det! Men det som inte dödar en gör en starkare, eller hur! :-)

 

 

 

Kärlek

Sara



Kommentarer
Postat av: annelie berg

Härlig inställning i alla fall, hoppas det löser sej någorlunda smärtfritt! Passa på att njuta av ledigheten när den väl kommer :)

2011-02-23 @ 13:06:18
URL: http://annelieberg.se
Postat av: Linda - Mitt liv i Grekland

Åh vilken fin orkide, älskar dom! Vill ha en här men tror det kommer bli för mörkt för den!



Hoppas du hade en härlig slappar kväll och att de löser sig på jobbet! :)

2011-02-23 @ 13:29:35
URL: http://dotlc.blogg.se/
Postat av: sara

Ja, orkide är mina favoriter!

visst löser det sig på jobbet, krävs bara lite extrajobb :-)



KRAM

2011-02-24 @ 01:18:58
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Anette

Hej alltid lika kul att följa din blogg. Även om du vill skriva om dina arbetsuppgifter och liknande i bloggen så vore det intressant att få veta lite mer hur det fungerar på ett kinesiskt företag jämfört med ett svenskt. Beslutsvägar, organisationen, jobbar de övertid, hemifrån... Kanske finns det fler klassiska kulturkrockar som den du skrivit om här. Du kanske inte råkat ut för dem själv men kanske andra du känner som jobbar i Shanghai. Känner man sig som utlänning, som en i gänget eller pratas det enbart kinesiska? Förstår du endel kinesiska nu efter 2 år? Kan du nu läsa kinesiska? Har alla kineser ett västerländsk namn också? De flesta vi har kontakt med här genom jobbet heter (kallar sig) ju Mandy, Lili m m. Det är väldigt spännande att läsa om livet i Shanghai.

Kram.

2011-02-24 @ 09:49:06
Postat av: sara ♥

Vad spännande frågor du har Anette! Jag ska ta och skriva ett inlägg om just sådana frågor så håll utkik!



KRAM!

2011-02-24 @ 11:42:43
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Malin W-H

Kämpa på vännen!



kram

2011-02-24 @ 20:12:50
Postat av: Alexia

Hej! Va jag är glad att jag hittade din blogg. Jag är väldigt intresserad av utomlandsjobb/studier.

Skulle du säga att det är svårt att få praktik i Shanghai om man vill hålla på med marknadsföring/reklam?

mvh

Alexia

2011-02-24 @ 22:41:18
URL: http://youngmarketer.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0