Den femte dagen


Från sovrumsfönstern 24.02 i natt. Det var inte dimmigt, bara rökigt.



En av raketerna som smällde precis utanför fönstert, snacka om smäll.



Hjälp säger jag bara, inatt har jag inte sovit många timmar. Idag är det nämligen den 5e dagen på det nya kinesiska året och den dagen gäller det att vara den första som smäller en smällare. Då blir man rik under året som kommer. I Shanghai bor det ca 22 miljoner kineser, alla vill vara först med att smälla in det nya året. Sedan kan du ju räkna ut själv varför jag inte kunde sova.


Mellan klockan elva och klockan ett låg jag bra och svor åt alla kineser som tror man blir rik av smälla smällare mitt i natten (smällare måste vara det bästa sättet att låta ens pengar gå upp i rök, bokstavligen). Sedan svor jag åt kinesernas brist på säkerhetstänk. De smäller överallt. Jag trodde att fönstert skulle spricka när ett snille fick för sig att smälla av raketer precis utanför vårt fönster. Vi bor ju som bekannt på våning 21 och raketen smällde precis utanför vårt fönster, ca 15 m från vår säng. Jag bad en stilla bön att det inte skulle brinna (en skyskrapa har redan brunnit ner under det kinesiska nyåret i år) I skrivande stund smattrar det fortfarande utan fönstert men i något mindre skala.


Just det, jag glömde en detalj. Det är olagligt att smälla raketer i centrum.




Kärlek
Sara


Kommentarer
Postat av: Johanna

Vad trevligt att du hittade till mig! :-)



Jag började för en vecka sedan och tappade 3 kg första veckan. Helt galet! :-) Kommer skriva mer om det nu när det har kickat igång rejält. Jag är inte överviktig men jag känner mig inte bekväm i mina kläder nu när julens extrakilon blev lite väl många. Så ska försöka gå ner ca 5 kg till för att nå mitt "ideal" vilket inte är någon anorektisk utan en sund vikt.



Ska som sagt börja skriva lite mer om vad vi äter och så vidare och givetvis HUR det går :-).

2011-02-07 @ 10:35:47
URL: http://passionforpoison.blogg.se/
Postat av: Anna

Hellre rik och kriminell än "fattig" och vän med sina grannar? ;)

2011-02-07 @ 10:49:44
URL: http://annaibyen.blogspot.com
Postat av: Christin

Hahaha du skriver så himla roligt! Lite smygironi är alltid kul!

2011-02-07 @ 12:17:20
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Postat av: sara ♥

Johanna, ser fram emot att följa din resa :-)



Tack för din fina kommentar Christin, gör ju så gott jag kan :-)

2011-02-08 @ 08:27:38
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0