Shanghai?


Två sidor av samma mynt. Shanghai är verkligen kontrasternas stad och är platsen för de som vill kunna välja, kinesiskt eller västerländskt!







Igår fick jag en enligt mig spännande fråga av en av mina läsare, freedomtravel så jag passar på att svara här så att alla kan läsa :-). Jag har fått för mig att Shanghai är väldigt olikt resten av Kina, stämmer det? Och på vilket sätt? Är det också så att det bor mycket västerlänningar i Shanghai?

 

Shanghai är enligt mig väldigt olikt resten av Kina (med undantag från Peking och Hong Kong), ibland kallar jag min hemstad för Kina-light :-). Shanghai är staden som Kina vill ska bli ett internationellt financiellt högkvarter och staden lockar företag från alla världens hörn. Det är många med mig som blivit förförda av den växande marknaden och den internationella prägel som råder i Shanghai. Med alla dessa förväntansfulla företag kommer även en hel drös med laoways, utlänningar, både sådana som vi som bor här i några år men även vanliga business ressenärer. Exakt hur många västerlänningar det finns i Shanghai vet jag inte. Jag har hört siffran 500 000 men då inkluderar det alla utlänningar, även japaner, koreaner och andra asiater som inte räknas som västerlänningar Det finns knappa 2000 registerade svenskar i Shanghai. Vi västerläningar är dock så många att det är få som reagerar när de möter oss på Shanghais gator, så är inte fallet i resten av Kina.

 

 

Oavsett det exakta antalet västerlänningar i Shanghai så finns det en marknad för den västerländska livsstilen och vill du så går det att leva nästan helt västerländskt i Shanghai. Staden bjuder på några av världens coolaste skyskrapor, fler internationella förtag än vad jag kan räkna, restauranger, cafeer, klubbar, nätverk… Väljer jag "rätt" restaurang är det möjligt att under en kväll knappt se en kines.  Å andra sidan så finns även "riktiga" Kina i Shanghai. Går du i kineskvarteren är det svårt att föreställa sig att det runt hörnet går att köpa starbucks kaffe. Här sitter gubbarna på gatan och spelar majong, i varje hörn säljs det dumplings eller nudlar och man får passa sig för spotloskorna :-). Jag skulle vilja påstå att den stora skillnanden mellan Shanghai och resten av Kina är det i Shanghai går att välja. Västerländskt eller kinesiskt.

 

 

 

Bästa sättet för dig att skaffa dig en uppfattning om Shanghai är dock att komma hit :-)

 

 

 

 

Kärlek

Sara

 

 


Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Tack för ett sånt jättefint svar! Det känns som en väldigt internationell och spännande stad full av kontraster! Men du har nog rätt i att man ska åka dit och uppleva staden själv! Så det är bara att se till att det blir av nån dag!

;)

2010-05-05 @ 22:44:31
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Krister

Hej Sara,



Jag tyckte du fick in en bra träff med uttrycket "Kina-light", för det är verkligen en dramatisk skillnad mot om man kommer till en helt "Kinesisk" stad. Trotts ganska lång tid i landet kan inte jag klara mig utan det västerländska särskilt många dagar.

2010-05-08 @ 14:28:55
URL: http://kristeribeijing.blogspot.com/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0