Shanghai genom dimmorna...


Shanghai genom dimmorna...

 

 

Något av det sämsta med att bo i Shanghai är den ohälsosamma föroreningsbubbla som kapslar in staden. Jag försöker att inte tänka på alla gifter min kropp dagligen får kämpa mot. Även om det är svårt då jag minst en gång om dagen håller för nästan för att åtminstånne undvika stanken. Min hud har också sagt till med bestämdhet och reagerar med överkänslighet och massa kli.

 

Enligt World Bank dör 400 000 kineser/år en för tidigt död på grund av de grovt luftförorenade städerna. Ofta är det barn och äldre som sämst kan försvara sig mot dessa gifter. Kortsiktiga skador orsakade av luftföroreningar är klåda, irritation i ögon, näsa, hals, allergier, huvudvärk samt infektioner som bronkit. Långsiktiga skador kan vara lungcancer, hjärt-problem samt skador på hjärna, lever, nerver och njurar.

 

Det finns ett index för att mäta luftföroreningar, detta kallas API (Air Pollution Index). Med detta index mäter man halterna av sulfat dioxid, nitrogen dioxid och PM10. Utan några föroreningar alls är värdet noll, över 50 är ohälsosamt enligt WHO. Igår mättes värdet i Shanghai till 83. Välkommen hit!

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: frida

precis bakat en cocos och choklad tårta till kvällens tjej träff.. det kommr att bli tomt utan dig men ville samtidigt oxå säga att vi tänker på dig... jasmine fyller år i morgon så vi tänkte fira med massage presentkort och tårta...

vi får baka till sommaren oxå när du är med det finns alltid plats för lite kaka, eller hur??

.. haha

många kramar!!!!

2010-03-19 @ 11:44:49
Postat av: cornelia

Hej Sara!

Kikade in lite på din blogg för att se hur du har det borta i kina.

Kram från Cornelia (malins dotter)

2010-03-19 @ 22:20:11
URL: http://randigruta.devote.se
Postat av: sara

Frida, vad avis jag blir! hoppas att ni hade en riktigt härlig kväll!!!! till sommaren hänger jag på!



Cornelia, vad kul att du tittade in här :-)



KRAM



2010-03-20 @ 12:31:45
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Katja

Hej Sara!

Vad kan man göra åt detta då? Kämpar man mot problemen på ngt sätt? Kan du o Micke dra ert strå till stacken?? Jag tänker, kan man börja smått och försöka påverka dem runt omkring sig? T.ex. ta cykel ist för taxi och liknande??? Tycker det är skrämmande när man läser om sådana uppmätta siffror som du skriver om. Speciellt om det inte jobbas på att förändra det? Men gör man det??



Kram!

2010-03-20 @ 15:49:21
Postat av: sara

Oj vad svåra frågor du ställer Katja. jag får forska och återkomma!



KRAM

2010-03-22 @ 04:42:17
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0