Century park


Century Park, Pudong, Shanghai. Hit åker du antingen med taxi eller så tar du metro linje 2 som stannar precis utanför parken. Nere i metron finns även en av Shanghais fejk-markets så den som önskar kan runda av sitt parkbesök med lite shopping :-). Det kostar 10 RMB att besöka denna park.

 

 

 

Igår gjorde jag någt jag inte gjort sedan i somars, jag sprang utomhus! Tänk att de saker man tar för givet i vissa sammanhang blir lyxvaror i andra. Förutom det faktum att löpning gick ganska dåligt och jag klockade den sämsta tiden på länge så var det underbart att springa utomhus bland blommande magnolior och tusentals kineser!

 

 

Vi (Nina och jag) tog oss ut till Shanghais största park, Century Park ( 世纪公园 Shìjì Gōngyuán) för att springa. Parken ligger i Pudong och är ett bra val om du är sugen på frisk luft. Parken är så pass stor att du kommer undan trafiken, du varken ser eller hör bilarna. Det doftar till och med gott i Century Park. Parken är uppbyggd runt en liten sjö, vill du kan du hyra små trampbåtar och tuffa runt i. Parken bjuder annars främst på asfalts-prommenader med det går att hitta skogsinspirerade stigar om du letar noga. För en skåning som jag var jag mest betagen av de små gula rapsfält man kunde gå runt i. Det var ganska kul att se alla kineser som trampade runt bland de gula blommorna och fotograferade som galningar, de skulle se lovely Skåne i maj… Tro dock inte att du kan få en tyst parkupplevelse i Centry Park. I äkta Shanghaianda så är parken proppfull av kineser och väljer du att springa blir det något av en sick-sack upplevelse :-).

 

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0