Xintiandi



Igårkväll var det reunion för våra ladies nights. Mysigt att träffa tjejerna igen och snacka skit i några timmar! Igår valde vi restaurangen Kabb som ligger i det populära området Xintiandi.

 


Xintiandi som betyder betyder "New Heaven and Earth"  är ett nybyggt område i centrala Shanghai. Det består av renoverade klassiska stenhus och smala gränder. Området är kantrat av små butiker, shoppingcenter, restauranger och cafeer. Det är ett väl marknadsfört turistområde och är enligt Wikipedia speciellt populärt bland turister från Hong Kong. Då jag frågar mina kollegor om var jag ska ta besökare svarar nästan alla Xintiandi. Jag har dock noterat att de kineser jag känner inte värdesätter samma upplevelser som mig och mina vänner. Jag har faktiskt inte tagit med en enda gäst till Xintiandi. Min åsikt om det populär turiststråket är att det är plastigt, dyrt, överfullt av turister, polerat och precis det Kina som kineserna vill visa upp för omvärlden. Till Xintiandis försvar råder det dock en ganska mysig stämning bland stenhusen, området tillhandahåller även en hel del trevliga västerländska restauranger. Men om du bara har en vecka att spendera i Shanghai tycker jag inte att det är värt att lägga en enda timme (eller krona) i Xintiandi.






Kärlek
Sara


Kommentarer

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0