Kärlek, en lyxvara!


Lyxig på riktigt? Bild lånad här.





Det här med kärlek. Det är en lyxvara, faktiskt lyxigare än en ett par skor från Dior eller en dräkt från Chanell (nu vet ni min önskelista). Att få välja sin partner på grund av kärlek, det är äkta lyx!

 

 

Jag har många kollegor som äger en LV väska, några till och med två. Jag har få kollegor som är kära i sina partners. En av mina kollegor var kär i sin pojkvän men enligt hennes pappa kom han inte från rätt bakgrund. Nu dejtar hon en kille som hon inte är kär i men som föräldrarna gillar. Bland de kineser som jag känner så finns inte arrangerade äktenskap, man får själv välja. Men föräldrarnas åsikt spelar stor roll, jag tror inte att någon av de jag känner skulle gifta sig mot sina föräldrars vilja.

 

 

I valet av partner bland mina kollegor står inte kärlek i första rummet. När jag har frågat vad som är viktigt hos en partner har inte en enda nämnt ordet kärlek. Istället kommer ord som rätt utbildning, bra familj, snäll, han ska ha en lägenhet, bra jobb, en bil, smart osv. Äktenskapet i Kina är så mycket mer än en kärleksrealtion mellan två. Det är ett sätt att överleva, ens pension, sina föräldrars pension, sjukförsäkring…

 

 

Att föräldrarna är med i valet av partner är förståligt. Man bor ju tillsammans med sina föräldrar, betalar deras pension, de agerar dagis och kock. I Kina finns inte det skyddsnät som Sverige erbjuder. Det är inte en självklarthet att få tillgång till gratis sjukvård, dagis, pensionspeng, äldrevård eller högre utbildning. Det får man se till att ordna själv, tillsammans med sin familj.

 

 

I Sverige har vi råd att välja partner på grund av kärlek. Vad vi ofta glömmer bort är att det faktiskt är LYX!


 

 

 

 

Kärlek

Sara





Kommentarer
Postat av: Jennifer

Vi Svenskar är lyckligt lottade med många saker. Här i Thailand är pengar den största faktorn när man väljer partner. Har du inte pengar eller ett fint namn är du inte värd ett skit. Lite svårt att smälta, men det är deras kultur och deras traditioner.



Jobbar du på IKEA i Shanghai? Tack, din blogg är väldigt trevlig den med. Håller med dig om vad du skrev om drömmar och att flytta utomlands.

2010-08-13 @ 14:39:20
URL: http://lolamay.blogg.se/
Postat av: Freedomtravel

Håller verkligen med. Det är en lyx som vi svenskar har råd med, och kanske tar för givet ibland. En lyx som vi bland annat kan unna oss för att vi lever väldigt individuella liv, och inte måste leva nära vår familj och släkt, om vi nu inte känner för det. Men det har inte alltid varit så, i Sverige heller... Lätt att glömma bort ibland!

2010-08-14 @ 18:47:28
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Johanna S

Det àr likadant pà Sicilien. Val av make styrs av hans tillgàngar och dàrmed har jag fàtt mycket problem med detta tànkesàtt. Tvà tànkesàtt som krockar hàrt pà denna lilla ò. Jag hejjar pà kàrleken och meddelar att det àr enda orsaken till att jag en dag gifter mig. Har kommit mycket nàra inpà detta sicilianska tankesàtt och det àr intressant att se hur de resonerar. Sen att jag inte hàller med àr en annan sak. Kan inte sàga att det àr fel, eftersom samhàllet àr uppbyggt sà. Men kan sàga att "de" gàr miste om en underbar sak nàr man inte ser efter en partner i kàrlekens tecken. Gifta sig fòr andra saker skapar mànga andra stora problem.



Viva L'amore!

2010-08-14 @ 21:40:34
URL: http://www.vardagpasicilien.blogspot.com
Postat av: Johanna S

Glòmde sàga: Hàller pà att skriva ett liknande inlàgg, sà jag vàntar med publiceringen ett tag.

2010-08-14 @ 21:44:19
URL: http://www.vardagpasicilien.blogspot.com
Postat av: Nicky

Vilka sanna ord!! Ha det allra bäst! :) Kram/Nicky

2010-08-14 @ 22:43:05
URL: http://accordingtonicky.blogspot.com/
Postat av: Krister

En sida på detta fenomen som vi västerländska män märker i Kina är att man kan ibland kan känna sig väldigt eftertraktad av damerna. Om man inte vet hur det fungerar här så kan man inledningsvis tro att man faktiskt är attraktiv, men i praktiken så ser damerna ofta bara en en man med förmodad stor plånbok.

2010-08-15 @ 06:20:03
URL: http://kristeribeijing.blogspot.com/
Postat av: sara

Va kul att höra era tankar! Jag hoppas och tror på kärleken!!!

2010-08-15 @ 15:58:08
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0