Hitta jobb i Shanghai


Jobba, jobba, jobba, jobba, jobba...




Allt oftare trillar det in små mail med frågor om hur man ska bära sig åt för att finna lyckan (läs jobb) i den stora staden i öst. Roligt att intresset är så stort för "min" stad Shanghai! Några tips har jag redan skrivit här. Fyra andra matnyttiga "hittajobbishanghai" tips är:

 

 

 

♥ Tålamod. Speciellt om du inte pratar kinesiska. Hur lätt är det för en kines som inte kan prata svenska att få jobb i Sverige?! Alla jag känner som vill jobba har hittat ett jobb, men ha tålamod.

 

♥ Kontakta företag som intresserar dig och skicka in en spontan-ansökan. Jag känner inte många västerlänningar som fått jobb genom att svara på jobbannonser.

 

♥ Försök att söka dig till internationella företag med västerlänningar i toppen. Jag personligen tror att du har större chans att bli anställd av en västerlänning. Exportrådet kan ta fram listor på alla svenska företag i Shanghai.

 

♥ Åk hit och mingla. Att ha rätt kontakter är viktigt! Det finns många olika typer av nätverk för västerlänningar i Shanghai, mingla! Det var via rätt kontakt jag fick mitt jobb.

 

 

 

Lycka till!

Sara

 

 


Kommentarer

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0