Att bilda klump


En typisk kinesisk klump vid metrolinje 2, lycka till att komma ombord på metron utan att knuffa dig fram!




Enligt svenska mått mätt är kineser ett väldigt ouppfostrat folk. I mångt och mycket saknar de allmänt hyffs. Till exempel så kan inte kinseser bilda kö. Bilda klump är det fenor på men det där med en kö, det är svårt för kineserna. För mig som väluppfostrad svensk tycker jag att det där med att bilda klump är lite jobbigt. Men jag har lärt mig att det är föga lönt att fösöka lära kineserna att köa, det är bara att vässa armbågarna och kasta sig in i klumpen om man tex vill komma på en rulltrappa eller lyckas väga sin frukt i matbutiken.

 

 

Vad jag inte riktigt hanterar är när kineserna nästan bildar kö. I mer västerländska butiker som HM eller västerländska mataffärer då är tanken att man ska köa vid kassan. Det går nästan, kineserna står på rad. Typ. Men nästan alltid kommer den en kvinna (för det är banne mig alltid kvinnor) som helt hänsynslöst klampar förbi hela kön och ställer sig längst fram. Där går gränsen för denna svenskan, då säger jag ifrån! Varenda gång jag knackar en trängade kinesen på axeln och pekar på kön möts jag av ett totalt förvånat ansikte som säger "öhhhh?" (fritt översatt: jaha köar ni?!). Jag svarar med en sträng blick och pekar längst bak i kön (översatt till, JA är du blind eller?!). Sedan går kineser motvilligt och ställer sig sist i kön. Jag vet fortfarande inte riktigt om den träng-kinesen faktiskt inte sett kön eller om de trängt sig med vilje. You never know med kineser.

 

 

Intressant är att jag aldrig sett en kines säga ifrån till en trängare. Så om du de fakto vill testa att tränga dig förbi den långa kön på HM är Shanghai platsen för dig, förutsatt att inte jag står i kön då!

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Anna

Haha... känns lite som perrongen på Nørreport i rusningstrafik. Tunnelbanetågen är alltid välfyllda då och så även perrongerna. Folk har något slags vett att inte "köa" precis vid dörrarna så man kommer åtminstone av tåget. Sen kommer man ingenstans. Förstår precis det där med "klump". Jag vet inte vad det är som är fel men just det här fenomenet upplevde jag aldrig i Stockholm. Kanske är det för att det är ganska små tåg och perronger.

2011-03-01 @ 22:56:37
URL: http://annaibyen.blogspot.com
Postat av: Charlotte

Haha :)



Jag tror du har en för positiv bild av svenskarna, även om vi är bättre på att köa är det inte alltid som vi gör det...testa att åka med Skånetrafiken i rusnignstid, då tränger sig folk på tåget INNAN folk gått av...istället för att köa då allt går mycket snabbare.

2011-03-01 @ 23:11:50
Postat av: Christin

Gud vad du är rolig!!!

2011-03-01 @ 23:15:02
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Postat av: Caroline

Ja, fy fan! Inne på H&M, när man köar till kassan - då får jag ALLTID ett utbrott. Jag känner kinesen bakom flåsa mig i nacken och dess kassar/väska upptryckta mot min rygg. Jag blir tokig! Sen när det är min tur att betala, ja då ställer sig personen som stått bakom mig bredvid mig vid disken! Hallå, jag vill inte ha sällskap när jag ska trycka in min kod till kortmaskinen! All lycka som jag hade inom mig av alla nya saker som jag shoppat försvinner på ett nafs och jag går ur butiken och svär som en borstbindare.

2011-03-02 @ 02:40:19
URL: http://carolinedahl830514.wordpress.com
Postat av: sara ♥

Haha, inte bara jag som är frustrerad på klumpar!



Charlotte, visst har du rätt. Skånetrafiken har sina problem. Men på HM, där kan iaf svenskarna köa .-)

2011-03-04 @ 02:44:38
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Malin

Hejsan!!

Vad kul att du kikade in på min sida! Jättefin blogg du har! Snygga bilder, och det där ovan känner man allt igen haha!

Kul, ska fortsätta läsa din blogg! :)

Ha en skön fredag!

2011-03-04 @ 14:01:02
URL: http://shanghaiginger.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0