Mitt 2010

Så sitter jag, med en godisskål från Sverige och ska mig på att försöka summera mitt 2010. En inte helt enkel uppgift men spännande att gå igenom och fundera över året som gott. Även om det är 2009 som är mitt stora Kina-år så är det bara att konstatera att det stora landet i Öst kom att sätta sin prägel även på år 2010.






Det är under 2010 som vårt äventyr att flytta till Shanghai sakta men säkert omvandlas till vardag. Vi har båda två börjat komma in i våra jobb på allvar och lägger en hel del timmar på IKEA-kontoret. Nya och stora utmaningar tilldelas oss båda. På vår fritid försöker vi nyttja Shanghai så mycket vi kan. Vi smakar oss fram genom Shanghais många restauranger, utforskar olika form av shopping och dricker drinkar med vänner.Häftigast av allt är expot, som gästar Shanghai under halva 2010.




Förutom jobbet så är det nog lägenheten på 21a våningen som tar mest av vår tid under 2010. Vi flyttar hit i maj och stormtrivs från första sekund. Vita väggar, trägolv och ett kök med fönster är inte helt enkelt att finna i Shanghai. En barcelonastol får flytta in tillsammans med bland annat vårt röda Kina-skåp. Men vi är långt ifrån klara så lägenheten följer med in i 2011 :-).





Det går inte att komma undan att det blev en hel del mat under 2010. Årets totala restaurangnota är något jag helst ignorerar... Men inget ont som inte har något gott med sig, vi har under 2010 hittat en hel del pärlor i Shanghai. Brick, Madison och Xibo utnämns till 2010s favoriter.




Det blev en hel del fest under året som gått, speciellt för mig som inte är någon stor partypingla. Högsta priset tar invigningsgalan på lyxhotellet Peninsula i Februari. Uppklädda till tänderna var vi där hela gänget, drack skumpa och åt kaviar till det sprutade ur öronen. Jag var även på mitt första (och hitills enda) pervert party som ledde till besöksrekord på bloggen :-). Mycket kan man säga om Shanghai, men party det kan staden!




Under 2010 reser vi en hel del. Nanjing, Guilin, Xian, Beijing, Sverige, Australien (Sara), Moganshan, Ryssland (Micke), Vietnam och Sverige igen. Efter lite konsultation med Micke utnämner vi Guilin som bästa resan, tillsammans med våra underbara sommarveckor i Sverige. Årest diss går till Vietnam, ett land som inte lyckades charma oss nämnvärt.






Även om hösten ekade tom på Sverigebesök så var det ett helt gäng som hann komma och hälsa på oss under våren. Både vänner och familj styrde kosan mot Shanghai för att få upptäcka denna jättestad. Underbart tycker vi som gärna lånar ut vårt gästrum. Lite trist var det dock att all kom före sommaren och ingen efter. Håller tummarna för att det kommer att komma besök under hela 2011 :-).






Kärlek
Sara


Kommentarer
Postat av: Hanna

Vilket år!

Satt på flyget och funderade över vad som hände 2010 egentligen, och det som poppade störst i mitt huvud vad "vart tog 2010 vägen"?! :)



Nu väntar ett till spännande år! Vi ses snart hoppas jag!

Kram

2011-01-03 @ 11:51:19
URL: http://hemmahoshanna.blogg.se/
Postat av: Johanna S

Vilket hàrligt àr! Kànner pà mig att 2011 kommer att bli en ànnu bàttre àr.



Vill ònska er all lycka till och ser fram emot mer spànnande beràttelser.

2011-01-03 @ 20:01:57
URL: http://www.vardagpasicilien.blogspot.com
Postat av: sara ♥

Hanna, ja visst har året gått snabbt. blev förvånad när jag började summera…



Tack det samma Johanna!

2011-01-04 @ 08:29:21
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0